چاپ تامپو یا بالشتی چیست؟

چاپ تامپو یا بالشتی چیست؟

وبلاگ مقالات
213 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
۵/۵ - (۳ امتیاز)

چاپ تامپو (PAD Pirinting) یک فرآیند چاپ غیر مستقیم است. بدلیل استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ تامپو، این روش چاپ در گروه چاپ‌های گود قرار می‌گیرد.

چاپ تامپو از یک محفظه پر از رنگ و پد تشکیل شده است. در چاپ تامپو یک پد سیلیکونی، تصویر دو بعدی از یک صفحه حکاکی شده (کلیشه) برمی‌دارد. بدین صورت که پد با محل رنگ برخورد کرده و تصویر روی آن قرار می‌گیرد. سپس به سطح قطعه مورد نظر برخورد و چاپ روی سطح انجام می‌شود.

چاپ تامپو یا بالشتی امکان چاپ روی سطوحی که چاپ بر روی آنان دشوار بوده را فراهم نموده است. با استفاده از چاپ تامپو امکان چاپ بر روی انواع محصولات به شکل مقعر، محدب، کروی، استوانه‌ای و… که از طریق چاپ سنتی امکان پذیر نبودند، وجود دارد.

از ویژگی‌های چاپ تامپو می‌توان به چاپ بر روی کلیه سطوح اشاره نمود.

 

اگر با روش چاپ تامپو و کاربردهای آن آشنایی ندارید، در ادامه با ما در کلیشه سازی طاها نگار گرافیک همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی یکی از مهم‎ترین روش‌های چاپ بپردازیم.

چاپ تامپو

تاریخچه چاپ تامپو

در رابطه با اینکه چه کسی این روش چاپ را ابداع نموده است اطلاعات مشخصی وجود ندارد اما اصل این فرآیند چاپ از سوئیس می‌باشد که از پد ژلاتینی برای انتقال جوهر استفاده می‌شد.

در ابتدا این روش برای صنعت ساعت و سرامیک مورد استفاده بوده است. چاپ تامپو یا بالشتی در ۴۰ سال اخیر به صورت چشمگیری توسعه یافته است و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ها در صنعت چاپ مورد استفاده می‌باشد.

 

چاپ تامپو یا بالشتی چیست؟

چاپ تامپو یکی از انواع چاپ مناسب برای چاپ روی انواع کالاهای خمیده، گود و گرد است. این روش چاپ در واقع چاپ گود یا غیر مستقیم است که فرم چاپی، مستقیما با سطح چاپ تماس پیدا نمی‌کند. بلکه این تماس با استفاده از رابطی به نام غلتک یا بالشتک صورت می‌گیرد.

همانطور که پیش تر گفتیم، این چاپ در گروه چاپ‌های گود قرار می‌گیرد که دلیل این مسئله، استفاده از کلیشه گود در فرآیند چاپ آن می‌باشد.

واسط چاپ در چاپ تامپو، لاستیکی سیلیکونی است که به آن تامپون (TOMPON) گفته می‌شود.

این شیوه چاپ شباهت بسیاری با مهرهای لاستیکی دارد. با این تفاوت که در مهر، حروف بصورت برجسته هستند ولی در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی، برجستگی ندارد و نقش چاپی را به شیوه‌ای دیگر بر روی سطوح منتقل می‌کند.

در ادامه با عملکرد و روش  چاپ تامپو یا بالشتی آشنا خواهید شد.

 

عملکرد و روش چاپ تامپو یا بالشتی به چه صورت می‌باشد؟

فرآیند چاپ تامپو توسط دستگاه‌های نیمه اتوماتیک صورت می‌گیرد که اغلب برای چاپ تیراژهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها محدودیت تیراژ ندارند و معمولا چاپ را در دو رنگ انجام می‌دهند.

دراین روش باید ابتدا کلیشه را با لاک مایع یا لمینت ساخت. سپس برای جلوگیری از دفورمه شدن کالایی که قرار است چاپ روی آن صورت گیرد، استفاده از یک قالب یا فیکچر لازم است. به عنوان مثال برای چاپ لیوان، ابتدا داخل لیوان را با فیکچر پر کرده تا شکل کالا بر اثر فشار پد دفورمه (خراب) نشود.

در نهایت با استفاده از دو دستگاه چاپ تامپو سیستم بسته (کاپ) و سیستم باز (تیغه)، فرآیند چاپ انجام می‌گیرد.

 

از این روش برای چاپ ظروف یکبار مصرف، چاپ محصولات آرایشی و بهداشتی، چاپ لوازم ورزشی، چاپ لوازم التحریر و بسیاری از موارد دیگر می‌توان استفاده نمود.

استفاده از روش تامپو برای صحافی کتاب و مواردی از این قبیل مناسب نمی‌باشد. اما برای چاپ روی اجسام مختلف در صنعت و ایجاد کالاهای تبلیغاتی بسیار گزینه مناسبی هستند.

 

موارد استفاده از چاپ تامپو

چاپ تامپو امروزه بصورت چشمگیری توسعه یافته است و بدلیل برخورداری از مزایای منحصر به فرد، اغلب کارخانه‌ها، بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با این نوع چاپ در ارتباط هستند.

قابلیت‌ها و کاربردهای چاپ تامپو یا بالشتی را می‌توان در دو گروه دسته بندی نمود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

چاپ هدایای تبلیغاتی

چاپ خودکار، چاپ روی تیشرت و لباس، چاپ روی لیوان، چاپ سرکلیدی، چاپ پاوربانک، چاپ فلش مموری، چاپ لوازم التحریر، چاپ لوازم خانگی، چاپ روی ظروف یکبار مصرف و…. بسیاری محصولاتی دیگر

 

چاپ قطعات صنعتی

کاربردهای چاپ تامپو در صنعت شامل چاپ روی قطعات خودرو، چاپ روی قطعات صنعتی، چاپ روی لوازم الکترونیک، چاپ روی لوازم پزشکی، چاپ روی لوازم خانگی و… را شامل می‌شود.

 

مزایا و معایب اسفاده از چاپ تامپو

 

مزایا

چاپ تامپو بدلیل مزایا و ویژگی‌های بسیاری که دارد از محبوبیت فراوانی در صنعت چاپ برخوردار می‌باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع روش چاپ، هزینه پایین در هنگام چاپ و استفاده آسان از این دستگاه می‌باشد.

یکی دیگر مزیت‌های اصلی چاپ تامپو یا بالشتی آن است که شما با استفاده از آن می‌توانید بر روی هر سطحی در هر شکل و اندازه ای چاپ ایجاد نمایید. مهم نیست سطح محصول شما چه مقدار ناهموار باشد، استفاده از این روش چاپی باکیفیت را به شما ارائه می‌دهد.

استفاده از لاستیک سیلیکونی به عنوان پد، یکی از مهم‌ترین ابرازهای چاپ تامپو می‌باشد. زیرا با به راحتی قابل تغییر شکل هستند و همچنین جوهر را به راحتی منتقل می‌کنند.

  • توانایی چاپ روی هر سطح، بدون توچه به شکل آن بدلیل استفاده از پد سیلکونی
  • توانایی چاپ روی مواد مختلف مثل پلاستیک،فلز و…
  • وضوح و کیفیت مناسب تصاویر چاپی

 

معایب

در کنار مزایایی که برای چاپ تامپو بیان نمودیم، نمی‌توان از معایب و محدودیت‌های آن غافل شد. از جمله محدودیت‌های چاپ بالشتی به شرح زیر می‌باشد.

  • محدودیت در اندازه چاپ
  • تغییر اندازه چاپ در سطوح مختلف
  • عدم امکان چاپ تمام رنگی
  • هزینه بالا برای چاپ چند رنگی

 

تنوع رنگ در چاپ تامپو

چاپ تامپو

نخستین موردی که در انتخاب رنگ چاپ تامپو باید به آن توجه نمایید آن است که باید در انتخاب رنگ به جنس کالایی که می‌خواهید بر روی آن چاپ انجام دهید توجه نمایید، زیرا جنس کالا باید با رنگ سازگار باشد تا رنگ بر روی کالا ثابت شود. در چاپ تامپو از رنگ های صنعتی TPR, PP, PVC, ABC و بسیاری رنگ‌های دیگر استفاده می‌شود.

 

هاردنر چیست؟

هاردنر نوعی محلول است که برای ایجاد ثبات رنگ بر روی برخی از کالاها مانند شیشه، بلور از آن استفاده می‌کنند.

 

محلول psv چیست؟

در چاپ ممکن است جایی از قطعه بطور اشتباه چاپ بر روی آن زده شود؛ این محلول این امکان را فراهم می‌نماید تا رنگ از قطعه بدون اینکه به قطعه آسیب برساند پاک شود.

 

در این مقاله با چاپ تامپو، روش چاپ و مزایای آن آشنا شدیم. این روش چاپ بدلیل داشتن ویژگی‌های فراوان نسبت به سایر روش‌های چاپ، به عنوان یکی از روش‌های محبوب در صنعت چاپ شناخته شده است. روش چاپ تامپو روشی پرکاربرد برای ساخت انواع کالاهای تبلیغاتی می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان طرح‌های متنوعی را بر روی محصولات مختلف ایجاد نمود. هر روشی محدودیت‌هایی به همراه خود دارد و عدم امکان چاپ تمام رنگی از محدودیت‌های روش چاپ تامپو به شمار می‌رود.

امیدواریم اطلاعات قرار داده شده در این مقاله در خصوص چاپ تامپو یا بالشتی، برای شما بازدیدکنندگان گرامی مفید واقع گردد.

 

برقراری ارتباط

 

برای برقراری ارتباط با شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک می‌توانید با مراجعه به قسمت تماس با ما، با مشاوران و مهندسان ما در ارتباط باشید.

پاسخگوی سوالات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهیم بود.