ساخت انواع کلیشه | خرید کلیشه ارزان

آشنایی با روش ساخت انواع کلیشه

وبلاگ مقالات
196 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کلیشه صفحه ای چاپی برای انتقال مرکب چاپ به سطح چاپی است. از اصلی‌ترین ملزومات چاپ، کلیشه است که بدون آن انجام عمل چاپ غیر ممکن می‌باشد. اولین قدم در فرآیند چاپ، ساخت و تولید کلیشه چاپ است.

بنابر اهمیت کلیشه در عمل چاپ، کلیشه سازی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل پیش از چاپ بوده که به نوعی وابسته به صنعت چاپ می‌باشد.

کلیشه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که به روش‌های گوناگون تولید می‌شوند. هر نوع چاپ نیازمند کلیشه مخصوص به خود است که در این بخش از وبلاگ کلیشه سازی طاها نگار گرافیک به بررسی انواع کلیشه و روش ساخت هر یک خواهیم پرداخت.

کلیشه و انواع روش ساخت

کلیشه سازی و ساخت کلیشه

برای رسیدن به نتیجه مطلوب از چاپ و روش مورد استفاده، لازم است مراحل پیش از چاپ به درستی و با دقت انجام گیرد. یکی از مراحل مهم پیش از چاپ، کلیشه سازی می‌باشد.

در صنعت کلیشه سازی برای هر نوع چاپ، کلیشه متفاوتی تولید می‌شود که روش ساخت هر کدام از آن‌ها متفاوت از دیگری است.

صنایع کلیشه سازی، چاپ و کارتن سازی از جمله صنایعی هستند که به هم مرتبط بوده و به نوعی محصول تولیدی هر صنعت به عنوان مواد اولیه صنعت بعدی در چرخه تولید قرار میگیرد.

کلسشه طاها تولید کننده انواع کلیشه چاپ جهت چاپ بر روی کارتن، نایلون، نایلکس، گونی سیمان و… است که در دو دهه فعالیت خود موفق به جلب اعتماد و همکاری با بسیاری برندها و شرکت‌های معتبر در سطح کشور عزیزمان ایران شده است.

کلیشه‌های تولید شده توسط برند کلیشه طاها، با مرغوب‌ترین مواد اولیه و در نهایت کیفیت به دست مشتریان گرامی می‌رسد که همین امر سبب برتری کلیشه طاها نسبت به دیگر رقبا شده است.

 

انواع کلیشه

کلیشه‌ها با متریال گوناگون در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. پیش از پرداختن به روش‌های تولید کلیشه، لازم است با انواع کلیشه‌های موجود در صنعت چاپ آشنا شوید. در این بخش به انواع کلیشه و کاربردهای هریک اشاره خواهیم کرد.

کلیشه ژلاتینی

کلیشه ژلاتینی

کلیشه ژلاتینی یکی از پرکاربردترین انواع کلیشه چاپ است که در صنایعی همچون کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیشه‌های ژلاتینی بدلیل استفاده از ژلاتین در ساختار آن‌ها، از خاصیت انعطاف پذیری برخوردار هستند که به همین دلیل در اغلب روش‌های چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در چاپ فلکسو از کلیشه ژلاتینی به عنوان قالبی برای طراحی استفاده می‌شود که البته از این کلیشه در چاپ‌های دیگری همچون چاپ برجسته یا چاپ لترپرس نیز استفاده می‌شود.

کلیشه‌های ژلاتینی کلیشه طاها از کیفیت، دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند که برای استفاده در طولانی مدت بسیار مناسب هستند که موجب صرفه جویی در هزینه‌های مواد اولیه ساخت کلیشه می‌شوند.

 

کلیشه فلزی

کلیشه فلزی

 

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع کلیشه از جنس فلز ساخته می‌شود که برای چاپ محصولات پر تیراژ بسیار گزینه مناسبی هستند. برای ساخت این نوع کلیشه عموما از فلز نایلوپرینت استفاده می‌شود.

کلیشه‌های فلزی به دو صورت گود و برجسته تولید می‌شوند که از کلیشه‌های گود برای برجسته کاری و از کلیشه‌های برجسته برای چاپ طلاکوب استفاده می‌نمایند.

کلیشه‌های فلزی نیز همانند کلیشه‌های ژلاتینی از دوام و عمر بالایی برخوردار هستند.

 

کلیشه چاپ سیلک

کلیشه چاپ سیلک

کلیشه چاپ سیلک یا کلیشه شابلونی در فرآیند چاپ سیلک اسکرین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع کلیشه به شکل توری بوده و به یک چارچوب چوبی یا فلزی برای ثابت نه داشتن در حین چاپ متصل می‌شوند و در ادامه با ریختن جوهر بر روی آن، قسمت‌هایی که دارای طرح هستند جوهر را از خود عبور داده و با فشار غلتک بر روی سطح چاپ شونده منتقل می‌شوند.

از کلیشه‌های چاپ سیلک معمولا برای چاپ نایلون‌ها و نایلکس‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند و برای سفارشات کم حجم کاربرد دارد.

 

کلیشه چاپ تامپو

کلیشه چاپ تامپو

چاپ تامپو یک روش چاپی پرکاربرد برای ایجاد چاپ بر روی سطوح خمیده، گود و گرد می‌باشد که بدلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اغلب کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیشه چاپ تامپو صفحه فلزی است که با لیزر بر روی آنها حکاکی انجام می‌شود. سپس صفحه لاستیکی مانند به صورت رفت و برگشتی روی صفحه پلاستیکی می‌نشیند و رنگ قسمت‌های فرو رفته به روی صفحه لاستیکی منتقل و سپس بر روی جسم مورد نظر برای چاپ، منتقل می‌شود.

 

کلیشه چاپ دیجیتال

کلیشه چاپ دیجیتال

کلیشه‌های چاپ دیجیتال کلیشه‌های شابلونی هستند با این تفاوت که در کلیشه‌های شابلونی از توری استفاده می‌شود ولی در کلیشه‌های دیجیتال از صفحه کربنی مانند استفاده می‌شود که بخش‌های مشخصی از آن به نور لیزر حساس بوده و با تابش نور و یا عبور نور از قسمت های حساس، چاپ بر روی سطح مورد نظر انتقال می‌یابد. در چاپ فلکسو از کلیشه‌های چاپ دیجیتال استفاده می‌شود.

 

کلیشه داغی

کلیشه داغی

کلیشه‌های داغی از انواع کلیشه‌های تخت هستند. همانطور که از نام آن پیداست عمل چاپ در آن به واسطه داغ شدن کلیشه صورت می‌گیرد.

برای ایجاد چاپ بر روی چوب و چرم، بهترین گزینه استفاده از کلیشه چاپ داغی است که با داغ کردن کلیشه طرح مورد نظر بر روی سطح چاپ شونده انتقال داده می‌شود.

 

پس از آشنایی با انواع کلیشه و کاربردهای هر یک، به بررسی روش ساخت هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت تا دریابیم کلیشه‌های چاپی طی چه فرآیندی به تولید می‌رسند.

 

روش ساخت انواع کلیشه در کلیشه طاها

ساخت کلیشه ژلاتینی

برای ساخت کلیشه ژلاتینی ابتدا طرح مورد نظر در رایانه توسط کارشناسان، طراحی و سپس بر روی کاغذ کالک پریبنت گرفته می‌شود.

مرحله بعدی قرار دادن کاغذ پرینت گرفته شده در داخل میز یووی همراه با پلاستیک یا ژلاتین است که پس از آن فرآیند نوردهی انجام می‌گیرد. پس از طی کردن تمامی این مراحل با استفاده از یک فرچه و حلال، صفحه ژلاتینی شست و شو داده شده تا طرح مورد نظر برجسته شود.

برای تولید کلیشه ژلاتینی از ژلاتین ورقه‌ای یا ژلاتین مایع استفاده می‌شود.

 

ساخت کلیشه فلزی

در ساخت کلیشه فلزی ابتدا بر روی سطح فلز موادی حساس به نور ریخته می‌شود که اغلب از فیلم نگاتیو استفاده می‌شود. سپس در مرحله بعدی با استفاده از اسید قسمت‌های غیر ضروری روی سطح فلز گود می‌شوند و بدین وسیله قسمت‌های ضروری محکم‌تر می‌شوند.

از این نوع کلیشه اغلب برای ساخت مهرهای برجسته استفاده می‌شود که بدون استفاده از جوهر یا استامپ، برجستگی بر روی کاغذ ایجاد می‌نمایند.

 

ساخت کلیشه چاپ سیلک

در کلیشه سازی برای ساخت کلیشه چاپ سیلک پس از تهیه پرینت طرح مورد نظر بر روی توری شابلون یک لایه نازک از لاک کشیده می‌شود و در مرحله بعدی، طرح پرینت شده همراه شابلون داخل دستگاه قرار داده شده و پس از طی کردن فرآیند نوردهی، شابلون با فشار وارده آب شده و کلیشه مورد نظر آماده برای استفاده در چاپ خواهد بود.

 

ساخت کلیشه چاپ تامپو

روش ساخت کلیشه چاپ تامپو همانند روش ساخت کلیشه ژلاتینی است. ابتدا طرح مورد توسط نرم افزارهای مخصوص طراحی و بر روی کاغذ کالک پرینت گرفته می‌شود. برای ساخت این نوع کلیشه می‌توان از لاک مایع نیز استفاده کرد. سپس روی میز نور قرار داده می‌شود و پس از آغشته شدن طرح مورد نظر به اسید، کلیشه تولید می‌شود.

 

ساخت کلیشه چاپ دیجیتال

کلیشه‌های دیجیتال دارای یک لایه ماسک هستند که به نور لیز CDE  حساس هستند و پس از تاباندن نور لیزر به این لایه همانند فیلم آنالوگ عمل می‌کند.

ساخت کلیشه دیجیتال طی ۷ مرحله انجام می‌شود که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • مرحله اول: تاباندن نور به پشت کلیشه
  • مرحله دوم: تصویر سازی بر روی لایه ماسک
  • مرحله سوم:سفت شدن پلیمرهای کلیشه بوسیله نور اصلی یا نور رو
  • مرحله چهارم: شست‌و‌شو قسمت‌هایی که نور به آن‌ها نرسیده است.
  • مرحله پنجم: خشک کردن کلیشه
  • مرحله ششم: انجام نوردهی نهایی برای رفع چسبندگی کلیشه
  • مرحله هفتم: کنترل کیفیت کلیشه توسط دستگاه سختی سنج

 

پس از این مراحل کلیشه آماده شده دور یک سیلندر قرار می‌گیرد.

پس از آن طرح روی کلیشه‌ها که بر اثر کشیده شدن کمی بزرگ‌تر شده آغشته به جوهر می‌شوند و با چرخش سریع تصویر را روی لایه موردنظر می‌اندازند. از چاپ فلکسو برای چاپ روی متریال‌های مختلف از جمله چاپ کارتن و مقوا، چاپ سلفون‌، چاپ پلاستیک، چاپ لیبل و برچسب، چاپ روی پارچه و نوارهای فلزی می‌توان استفاده نمود. همچنین برای انواع بسته بندی نیز کاربرد دارد.

 

ساخت کلیشه داغی

در ساخت کلیشه داغی پس از پرینت طرح بر روی کاغذ کالک، همراه با نایلوپرینت،  درون دستگاه کلیشه سازی قرار داده می‌شوند تا مرحله نوردهی آغاز شود. در مرحله نهایی کلیشه را با فرچه و حلال شست و شو داده و کلیشه آماده است.

از این نوع کلیشه برای چاپ کارت عروسی، سررسید و… بر روی چرم استفاده می‌شود که در چاپ برجسته و طلاکوب نیز بسیار کاربرد دارد.

 

مزایای استفاده از کلیشه در صنعت چاپ و بسته بندی

استفاده از کلیشه در صنعت چاپ زمینه ساز تحول و پیشرفت چشمگیری در این صنعت شده است  که بسیاری از محدودیت‌ها را از میان برداشته است. از جمله مزایای استفاده از کلیشه عبارتند از:

با استفاده از کلیشه امکان چاپ طیف گسترده‌ای رنگ‌ها بر روی سطوح مختلف وجود دارد که می‌توان چندین رنگ را بر روی یکدیگر چاپ نمود.

در ساخت کلیشه، مرکب چاپ به سرعت خشک می‌شود و رنگ‌ها به سرعت خشک می‌شوند. با افزایش سرعت خشک شدن مرکب چاپ، سرعت چاپ نیز افزایش می‌باید و می‌توان محصولات پرتیراژ را در مدت زمان کوتاهی به چاپ رسانید.

از دیگر مزایای استفاده از کلیشه، تولید محصولات چاپی با کیفیت است. زیرا استفاده از کلیشه دقت چاپ را بالا برده و ریزترین جزئیات با دقت بالایی بر روی سطوح چاپ می‌شوند.

در این روش همچنین طرح موردنظر با یک چاپ با دوام و ثابت چاپ می‌شود و هر لایه دارای طراحی دقیق و کاملاً شبیه به لایه قبلی است و هر لایه کاملاً منطبق بر لایه قبلی قرار می‌گیرد به‌طوری‌که آخرین لایه مانند اولیه لایه چاپ‌شده می‌باشد و هیچ تفاوتی ندارد. کلیشه‌ها به این دلیل که از جوهرهای مخصوص استفاده می‌کنند قابلیت چاپ روی متریال های مختلف چه قابل‌جذب و چه غیرقابل جذب را دارند.

 

خرید انواع کلیشه چاپ

در شرکت کلیشه سازی طاها از تجهیزات بروز دنیا برای ساخت انواع کلیشه بهره گرفته می‌شود که تمامی محصولات با تضمین کیفیت به دست مشتریان می‌رسد.

آنچه کلیشه طاها را نسبت به دیگر رقبا برتری داده است، توجه به کیفیت محصول و مواد اولیه ورودی شرکت است که در پایان، تمامی محصولات توسط واحد کنترل کیفیت مورد آزمایش قرار گرفته و سپس در اختیار مشتریان قرار داده می‌شوند.

برقراری ارتباط با کلیشه طاها

برای برقراری ارتباط با مشاوران و کارشناسان فروش کلیشه طاها و یا ثبت سفارش کلیشه به صفحه تماس با ما مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان کلیشه طاها در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.