چاپ فلکسو چیست؟ برای چه مواردی کاربرد دارد؟

چاپ فلکسو چیست و ویژگی های آن کدامند؟

وبلاگ مقالات
113 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
۵/۵ - (۳ امتیاز)

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی یکی از روش‌های متداول در صنعت چاپ می‌باشد که در واقع نوعی چاپ درون خطی است.

چاپ فلکسو یکی از پرکاربردترین شیوه‌های چاپ در صنایع مختلف از جمله کارتن سازی و بسته بندی است که امروزه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

تاکنون در وب سایت شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک با روش‌های متداول و پرکاربرد چاپ مانند چاپ افست، چاپ دیجیتال، چاپ برجسته و … آشنا شده‌اید.

در این بخش با معرفی چاپ فلکسو، بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای آن در صنعت چاپ همراه شما خواهیم بود. در پایان این مقاله به مقایسه چاپ فلکسو و چاپ افست خواهیم پرداخت.

برای آشنایی بیشتر با چاپ فلکسو، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه چاپ فلکسو از ظهور تا تحولات معاصر

ماشین چاپ فلکسو قدیمی

فلکسو روشی چاپی برای تولید انبوه محصولات چاپی است. این روش چاپ از زمان پیدایش تا کنون تحولات بسیاری را به خود دیده است که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

اولین دستگاه چاپ در سال ۱۹۸۰ میلادی در انگلستان تولید و بکار گرفته شد. تاریخ ظهور چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم باز می‌گردد. در آن زمان روش کار این چاپ متفاوت‌تر از شیوه‌ی امروزی آن بوده است به این صورت که نسخه چاپی بر روی سطح فلزی ایجاد و روی رول پلاستیکی قرار داده و جوهر چاپ را روی صفحه فلزی انتقال می‌دادند. سپس با فشردن رول لاستیکی بر روی ماده چاپی، جوهر بر روی سطح مورد نظر انتقال می‌یافت.

 

در نیمه قرن بیستم تغییراتی در چاپ فلکسو ایجاد شد که نتیجه آن رسیدن به چاپی با کیفیت بر روی سطوح چاپی بود. در دهه ۱۹۵۰ از رول لاستیکی برای نسخه چاپی استفاده می‌کردند که انتقال جوهر به سطوح چاپی را بهبود بخشیده بود.

 

در دهه اخیر تحول دیگری در چاپ فلکسو ایجاد شد که توسعه فناوری جدیدی را به همراه داشت. در این دوره از صفحات فتوپلیمری به عنوان نسخه چاپی استفاده می‌کردند که این صفحات از موادی چون نایلون، پلی استر و… ساخته می‌شدند.

این تحول سبب شد فرآیند چاپ فلکسو به یکی از روش‌های پرکاربرد در صنعت چاپ تبدیل شود و در تولیدات بسیاری مورد استفاده قرار گیرد.

 

چاپ فلکسو یا فلکسو گرافی چیست؟

چاپ فلکسو

نام اصلی آن فلکسوگرافی FLEXOGRAPHY است که به اختصار به آن فلکسو FLEXO گفته می‌شود.

در چاپ فلکسو از کلیشه‌های فتوپلیمری و قابل انعطاف استفاده می‌شود که به همین دلیل به آن چاپ انعطاف پذیر نیز گفته می‌شود.

در چاپ فلکسو صفحات اغلب به کمک نگاتیو تصویری که قرار است چاپ شود به صورت لیزری حکاکی و سپس حول غلتک پیچیده می‌شوند. به کمک این غلتک‌ها از طریق ترکیب جوهرهایی که سریع خشک شده و همچنین با استفاده از گرما برای تنطیم سریع جوهر، می‌توان مقواهای موجدار را با سرعت بسیار بالایی از طریق فشار تغذیه کرد. تمامی عملیات چاپ بصورت درون خطی، از طریق چاپگر انجام می‌گیرد.

کارکرد دستگاه فلکسو بسیار شباهت به مهر دارد . به اینصورت که رنگ‌های چاپی پس از قرار گرفتن روی قالب چاپ، با فشار روی سطح چاپگر، رنگ‌های چاپی را بر روی ماده مورد استفاده انتقال می‌دهد. در این فرآیند رنگ بدلیل انعطاف پذیری قالب چاپ، به خوبی روی انواع سطوح ناهموار و منظم قابل چاپ هستند.

 

در صنعت کلیشه سازی برای چاپ بر روی سطوح مختلف مانند کیسه‌های پلاستیکی، کارتن، کاغذ، فویل و… از چاپ فلکسو استفاده می‌نمایند. قابلیت این روش برای چاپ انواعی از سطوح چاپی، باعث شده تا گسترده وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند. از مهم‌ترین کاربردهای چاپ فلکسو، چاپ بر روی بسته بندی مواد غذایی است.

از این روش چاپ با عنوان چاپ لترپرس یا چاپ برجسته نیز یاد می‌شود زیرا در آن سطح کلیشه بصورت برجسته می‌باشد.

 

برتری چاپ فلکسو بر سایر روش‌های چاپ

ویژگی چاپ فلکسو

 

چاپ فلکسو گرافی از جمله روش‌های پرکاربرد و محبوب در صنعت چاپ می‌باشد که با برخورداری از برخی ویژگی‌ها، از سایر رقبای خود پیشی گرفته است و امروزه در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه کمتر و مقرون بصرفه

اولین نکته ای که تولیدکنندگان را ترغیب به استفاده از این روش می‌شوند، قیمت مناسب روش چاپ است. چاپ فلکسو در مقابل روش‌هایی مانند چاپ افست از قیمت پایینی برخوردار است که این روش را برای چاپ تیراژ بالا و بزرگ مناسب کرده است.

 

دقت بالا

دستگاه چاپ فلکسو از دقت بالایی برخوردار است که توان چاپ جزئیات ریز و دقیق را به این دستگاه افزوده است. این ویژگی در هنگام چاپ لوگو و عناصر دقیق طراحی بسیار کارآمد می‌باشد.

 

سرعت چاپ

برای تولیدکنندگان، تولید محصول بیشتر در بازه زمانی کمتر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دستگاه با استفاده از جوهرهایی با خصلت خشک شوندگی سریع، در بازه زمانی کوتاهی صد محصول را به چاپ می‌رساند.

 

قابلیت پوشش بزرگ

دستگاه چاپ فلکسو قادر به پوشش چاپی سطح وسیعی از محصول می‌باشد. از این ویژگی اغلب برای چاپ محصولات صنعتی استفاده می‌شود.

 

انعطاف پذیری

از جمله ویژگی‌های مهم چاپ فلکسو، انعطاف پذیری بالای آن است که امکان چاپ بر روی مواد مختلفی را فراهم می‌کند.

 

با در نظر داشتن تمام این ویژگی‌های چاپ فلکسوگرافی، می‌توان از این روش به عنوان چاپ قوی و چند منظوره و از همه مهم‌تر، سودآور در صنعت چاپ یاد کرد.

 

کلیشه مناسب چاپ فلکسو

کلیشه انتقال دهنده مرکب چاپ بر سطح چاپ شونده می‌باشد.

کلیشه چاپ فلکسو به دو روش آنالوگ و دیجیتال ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیشه چاپ فلکسو از نوع کلیشه ژلاتینی است که مخصوص دستگاه فلکسو و سیلندر مرکزی می‌باشد.

این نوع کلیشه با استفاده از چسب، بر روی سیلندر دستگاه چسبانده می‌شود و با هر بار چرخش، رنگ به آن مالیده شده و روی سطح نایلون یا دیگر فیلم‌های پولیمری چاپ می‌شود.

کلیشه‌های چاپ فلکسو به دو گونه هستند:

  1. کلیشه‌های پشت فلزی که برای چاپ روی ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شوند.
  2. کلیشه‌های فتوپلیمری که بیشتر در چاپ فلکسو به کار برده می‌شوند و پشت آنها دارای طلق شفاف است.

 

مزایای چاپ فلکسو

چاپ فلکسو روش چاپی کم هزینه با ویژگی‌ها و مزایای فراوان است که موجب محبوبیت این روش نسبت به سایر روش‌های چاپ شده است.

از جمله مزایای چاپ فلکسو شامل:

  • قابل چاپ بر روی بسیاری از سطوح چاپ شونده
  • هزینه مقرون بصرفه
  • سرعت بالا
  • عدم نیاز به ترکیب مرکب دان
  • کاهش هزینه های مربوط به انرژی برق
  • کاهش ضایعات چاپی
  • دقت بالا دستگاه
  • قابلیت چاپ بر روی سطوح بزرگ

 

معایپ چاپ فلکسو

در کنار مزایای هر روش، باید به معایب آن نیز توجه نماییم تا بتوانیم ارزیابی درستی از آن روش داشته باشیم.

  • هزینه بالای راه اندازی خط تولید اولیه
  • محدودیت استفاده از طرح و رنگ

 

کاربرد چاپ فلکسو

فلکسوگرافی روش اصلی چاپ در صنعت بسته بندی می‌باشد. یکی از مزیت‌های این چاپ، قابلیت چاپ بر روی بسیاری از سطوح چاپ شونده است که با بهره گیری از آن می‌توان بر روی سطوحی همچون نایلون، نایلکس، مجلات، ساک های کاغذی و پلاستیکی، فویل و سلفون، لیبل، کارتن و… چاپ ایجاد نمود.

از مهم‌ترین کاربردهای چاپ فلکسو در بسته بندی مواد غذایی است.

 

تفاوت چاپ فلکسو و چاپ افست

چاپ فلکسو چیست؟

اکنون که با چاپ فلکسو و موارد مربوط به آن آشنا شدید، به مقایسه دو روش چاپ مهم و پرکاربرد در صنعت چاپ خواهیم پرداخت. چاپ فلکسو گرافی و چاپ افست.

  • سرعت چاپ در فلکسوگرافی نسبت به چاپ افست بسیار بالاتر است. همین امر از مزیت‌های منحصر به فرد روش چاپ فلکسو به حساب می‌آید.
  • هزینه تولید خط تولید چاپ فلکسو بدلیل آنکه صفحات چاپ برای فلکسوگرافی به زمان بیشتری نیاز دارند، از چاپ افست بیشتر است.
  • از چاپ فلکسو می‌توان بر روی انواع سطوح حتی سطوح پیچیده مانند فلز و پلاستیک نیز استفاده کرد.
  • چاپ فلکسو گزینه بسیار مناسب و مقرون بصرفه برای سفارشاتی با ابعاد بزرگ می‌باشد.
  • روش چاپ فلکسو گرافی حتی نسبت به سایر روش‌های چاپ مانند چاپ دیجیتال و چاپ گراور، از کیفیت و سرعت بالاتری برخوردار است.

 

مجموع این تفاوت ها موجب شده است که امروزه روش چاپ فلکسو به یکی از روش‌های چاپ اصلی در چاپخانه‌ها و سایر صنایع تبدیل شود.

در این مقاله به بررسی و توضیح چاپ فلکسو، بیان ویژگی‌ها، مزایا و معایب و همچنین کاربردهای فلکسوگرافی پرداختیم، امیدواریم در جهت افزایش آگاهی و ارائه مطالب مفید و ارزشمند به شما باردیدگنندگان گرامی موفق واقع شده باشیم.

برقراری ارتباط

 

درصورت ثبت سفارش و هرگونه سوال در خصوص انواع روش چاپ و موارد مربوطه، به راحتی می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما درخواست خود را به کارشناسان و مهندسان تیم کلیشه طاها اعلام نمایید. در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهیم بود.