• خانه
  • وبلاگ
  • مرکب چاپ افست چیست؟ انواع و ویژگی‌های آن کدامند؟
مرکب چاپ افست انواع و ویژگی های آن

مرکب چاپ افست چیست؟ انواع و ویژگی‌های آن کدامند؟

وبلاگ مقالات
101 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
۵/۵ - (۲ امتیاز)

مرکب چاپ افست، از مرکب چاپ در روش های گوناگون چاپ افست، چاپ  فلکسو، چاپ سلیک، گراور و… استفاده می‌نمایند که مرکب چاپ مخصوص هر دستگاه و روش چاپی آن، متفاوت می‌باشد.

اگر بخواهید چاپ با کیفیتی بر روی سطوح مورد نظر ایجاد کنید باید از مرکب چاپ مخصوص هر روشی که برای چاپ برگزیده‌اید استفاده نمایید، تا نتیجه دلخواه را مشاهده نمایید.

اگر روش چاپ انتخابی شما، روش چاپ افست یا چاپ لیتوگرافی است، می‌توانید از مرکب چاپ افست برای افزایش کیفیت چاپ استفاده نمایید.

در واقع مرکب یکی از مهم‌ترین ملزومات چاپ افست است که پایه و اساس آن مرکب چاپ افست می‌باشد.

شرکت کلیشه سازی  طاها با به کارگیری روش‌های گوناگون و رایج چاپ، طرح‌ها و لوگوهای متنوعی را با استفاده از مرغوب‌ترین مرکب چاپ بر روی سطوح مختلف ایجاد می‌نماید که شما می‌توانید با اطمینان خاطر سفارشات خود را در نهایت کیفیت از شرکت طاها نگار گرافیک دریافت نمایید.

در ادامه مطالب به معرفی و بررسی مرکب چاپ افست که پرکاربردترین نوع مرکب در دنیای چاپ و نشر است خواهیم پرداخت.

 

مرکب چاپ افست چیست؟

مرکب چاپ افست چیست؟

 

مرکب چاپ افست به دلیل غلظت بالا به مرکب‌های خمیری نیز معروف هستند که علت غلظت آن این است که در چاپ افست زمانیکه مرکب چاپ از زینک به روی سلیندرها و سپس کاغذ انتقال می‌یابد، ضخامت آن کاهش می‌یابد و در نتیجه غلظت و رنگدهی مرکب چاپ باید به حدی باشد که در حین انتقال کیفیت بالای رنگدهی را تامین نماید. هر چه قدرت رنگ‌دهی مرکب بیشتر باشد میزان رنگ‌دهی رنگدانه‌ها در مرکب بیشتر است.

غلظت مرکب چاپ افست بر اساس نوع دستگاه چاپ افست متفاوت است. مرکب چاپ افست مخصوص چاپ بر روی سطوح صاف و هموار است.

از جمله عواملی که چاپ افست را به روش چاپ محبوب تبدیل کرده است، حفظ کیفیت رنگ بر روی محصولات چاپی در سطوح مختلف است. برای مثال هرچه امکان استفاده از رنگ‌های متنوع با کیفیت بیشتر باشد، محصول خروجی نیز کیفیت بیشتری خواهد داشت.

تیراژ بالا، سرعت بالای دستگاه و هزینه مقرون به صرفه از جمله مزیت‌های چاپ افست است.

 

انواع مرکب چاپ افست

مرکب‌هایی که برای چاپ طرح‌ها بر روی سطوح در روش چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل انواع مختلفی هستند که در ادامه در مورد هر یک بحث خواهیم کرد.

مرکب چاپ افست حرارتی

این نوع مرکب چاپ با افزایش و کاهش دما دچار تغییر رنگ می‌شود. به همین علت می‌توان از این نوع مرکب برای نشانگر باتری و دماسنج استفاده کرد.

 

مرکب چاپ افست فلزی

همانطور که از نام این نوع مرکب پیداست، ویژگی فلز را از خود نشان می‌دهند و علت آن وجود ذرات ریز فلز در این مرکب هاست. به همین علت پس از چاپ، انعکاس نور و براق بودن سطوح فلزی را از خود نشان می‌دهند.

 

مرکب چاپ افست آیینه ای

مرکب‌های آیینه‌ای نوعی از مرکب‌های فلزی محسوب می‌شوند که برای سطوح شفاف همچون شیشه یا پلی استر به کار برده می‌شوند.

 

مرکب چاپ افست مغناطیسی

از این نوع مرکب چاپ افست برای چک‌ها و اسناد با  ارزش جهت ایجاد امنیت در آنها استفاده می‌نمایند که حسگرهای مغناطیسی آن را تشخیص می‌دهد.

 

مرکب چاپ افست خراشنده

بر روی برخی از سطوح چاپی، لایه‌ای رنگی کشیده می‌شود که با  خراش از بین می‌روند. مانند لایه رنگی روی برگه‌های رمزدار، کارت شارژ و…

 

مرکب چاپ افست مرواریدی

رنگ این مرکب دارای اکسید فلز است که پس از چاپ تصویر ایجاد شده براق است که سطحی شبیه مروارید را نشان می‌دهد.

 

ویژگی مرکب چاپ افست

مرکب چاپ افست برای سطوح صاف و هموار طراحی شده است و سطح چاپی نباید ناهموار یا گود باشد مرکب چاپ افست نباید با آب مخلوط شود این خاصیت سبب می‌شود مرکب روی نواحی چاپ شونده زینک چسبیده و روی نواحی چاپ شده جذب گردد.

این نوع مرکب‌ها به هر میزان که رنگدانه بیشتر داشته باشند، غلظت بالاتری دارند. در نتیجه رنگدهی بالایی نیز خواهند داشت.

در ترکیب مرکب چاپ افست نباید هیچ حلالی استفاده شود زیرا در غیر اینصورت باعث ایجاد خوردگی رونوردهای لاستیکی می‌شود.

همچنین در ترکیب مرکب چاپ  افست نباید از مواد شیمیایی غیر مرتبط استفاده کرد.

مرکب چاپ افست باید مقاومت مطلوبی در برابر دما داشته باشد زیرا افزایش دما سبب کاهش غلظت و چسبندگی آن می‌‌شود.

هم زدن مرکب توسط چرخش دستگاه چاپ باعث کاهش غلظت و افزایش چسبندگی مرکب چاپ افست می‌شود.

در چاپ مواردی مانند کارت ویزیت و کاتالوگ از ۴ رنگ مخصوص چاپ افست استفاده می‌شود که رنگ اول باید چسبندگی بیشتری نسبت به رنگ آخر داشته باشد و تشخیص رنگ اول و آخر و میزان چسبندگی آنها توسط دستگاه مرکب ساز تشخیص داده می‌شود.

رنگ مرکب چاپ افست

 

اجزا تشکیل دهنده مرکب چاپ افست

مرکب چاپ افست از بخش‌هایی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • رنگدانه یا پیگمنت
  • رزین
  • حامل که با رزین ترکیب و نقش روان کننده رنگ را دارد.
  • افزودنی‌ها برای افزایش کیفیت چاپ و خشک شدن بهتر مرکب

 

چگونگی استفاده از مرکب چاپ افست

دستگله چاپ افست

پس از آنکه دانستید مرکب چاپ افست از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود، باید نحوه استفاده از آن نیز آشنا شوید.

مرکب چاپ افست بر اساس سطح چاپ مورد نظر، زنیک روی لاستیک قرار می‌گیرد و پس از فعال شدن روی سطح مورد نظر قرار گرفته و بدلیل عملکرد دستگاه و رقیق شدن رنگ با استفاده از ماده حلال، طرح با غلظت مناسب روی سطوح چاپی حک می‌شود.

خشک شدن مرکب چاپ افست نیز به روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد که شامل تبخیر، خشک شدن شیمیایی، خشک شدن باحرارت، اکسیداسیون و خشک شدن به همراه جذب شدن می‌باشد. از هر کدام از این روش‌ها می‌توانید برای چاپ طرح‌های مورد نظر خود استفاده نمایید.

 

برندهای معتبر تولیدکننده مرکب چاپ افست

برندهای بسیاری در صنعت چاپ وجود دارند که به تولید مرکب چاپ افست مشغول هستند که هر کدام از این برندها تولیداتی با ویژگی‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند. برخی از برندهای معتبر آن عبارتند از:

  • مجستیک
  • شاینا
  • کورنیک
  • هوادا

 

قیمت و خرید مرکب چاپ افست

توجه داشته باشید که قیمت مرکب در برآورد هزینه نهایی چاپ اهمیت بسزایی دارد و با توجه به آنکه در هر دستگاه و هر روش چاپ، از مرکب افست مخصوص به خود استفاده می‌نماید، پس نمی‌توان برای آن قیمت دقیقی را مشخص کرد.

در مسئله خرید مرکب چاپ افست قیمت تاثیر بسیاری داشته اما این فاکتور را فراموش نکنید که یک چاپ خوب و مرغوب به کیفیت مرکب آن بستگی دارد و مرکب چاپ با کیفیت چاپی با رنگ‌های با کیفیت به شما ارائه می‌دهد.

پس سعی کنید در هنگام خرید مرکب چاپ افست دقت کافی داشته باشید و مرغوب‌ترین مرکب چاپ را تهیه نمایید.

 

 

برقراری ارتباط

 

 

درصورت ثبت سفارش و هرگونه سوال در خصوص انواع مرکب چاپ و موارد مربوطه، به راحتی می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما درخواست خود را به کارشناسان و مهندسان تیم کلیشه طاها اعلام نمایید. در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهیم بود.