انواع دستگاه چاپ افست

انواع دستگاه چاپ افست کدامند؟

وبلاگ مقالات
573 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
۵/۵ - (۱ امتیاز)

امروز در این بخش از وبلاگ کلیشه سازی طاها نگار گرافیک با انواع دستگاه چاپ افست آشنا خواهیم شد و همچنین بررسی خواهیم کرد که این نوع دستگاه‌های چاپی در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردشان در صنعت چیست؟

 

معرفی چاپ افست

چاپ افست چیست؟

در صنعت چاپ روش های گوناگونی برای ایجاد چاپ بر روی سطوح مختلف وجود دارد که یکی از پرکاربردترین روش‌های چاپ، چاپ افست است که از سال ۱۹۰۴ میلادی توسط دو فرد انگلیسی اختراع شده است.

چاپ افست که در صنعت از آن با نام چاپ لیتوگرافی نیز یاد می‌کنند، از روش‌های معمولی چاپ است که برای چاپ محصولات پرتیراژ و با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از چاپ افست برای چاپ کتاب‌ها، روزنامه‌ها، چاپ اسناد و مدارک، چاپ انواع کاتولوگ و چاپ بر روی بسته بندی‌های مختلف استفاده می‌نمایند.

چاپ افست را می‌توان به عنوان مقرون بصرفه‌ترین روش چاپ بر روی صفحات انبوه معرفی نمود.

سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح یا حروفی است.

 

چگونگی عملکرد دستگاه چاپ افست

نحوه کار دستگاه چاپ افست

کار با دستگاه چاپ افست بسیار راحت و آسان است که تنها نیاز به کمی دقت دارد.

دستگاه چاپ افست از سه استوانه تشکیل شده است که نقش اصلی در تولید رنگ و طرح را ایجاد می‌نماید.

روش کار آن بدین شکل است که در ابتدا آنچه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند.

در مرحله بعدی این صفحه را با مواد شیمیایی به طوری حساس می‌کنند که تنها نوشته‌ها و تصاویر نقش بسته بر روی مرکب چاپ را به خود بگیرند.

سپس صفحه زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند، طرح آن بر اثر فشار بر روی پوشش لاستیکی استوانه دوم منتقل می‌شود و کاغذ سفید که به دور استوانه سوم پیچیده شده است مطالب و تصاویر را از استوانه دوم دریافت می‌نمایند.

در چاپ افست هر رنگ یک ستون جداگانه دارد.

در چاپ افست، کارهای چهار رنگ تنها یک بار از زیر دستگاه رد می‌شوند که کیفیت بالای این چاپ نیز به همین دلیل است.

چاپ افست از اهمیت بسیاری برخوردار است که در نوشته‌ای جداگانه به بیان کامل کاربرد، مزایا و معایب این روش پرداخته‌ایم و در این تنها توضیحات مختصری از چاپ افست و روش کار دستگاه چاپ افست ارائه نمودیم.

 

انواع دستگاه چاپ افست

دستگاه چاپ افست

دستگاه چاپ افست دارای انواع بسیاری است که هرکدام کاربردهای متفاوتی را در صنعت چاپ ایفا می‌نمایند. برای معرفی آسان‌تر دستگاه چاپ افست آن را بر اساس اندازه چاپ، نوع تغذیه و شکل دسته بندی می‌نماییم.

 

انواع دستگاه چاپ افست بر اساس اندازه چاپ

دستگاه دو ورقی

دستگاه دو ورقی نام دیگر دستگاه‌های افست می‌باشد. اندازه استاندارد برای چاپ این دستگاه سایز ۷۰ در ۵۰ سانتی‌متر است همچنین امکان چاپ ورق‌هایی در قطع ۴۵ در ۶۰ سانتی‌متر توسط دستگاه دو ورقی امکان پذیر است، به این اندازه در اصطلاح یک و نیم ورقی گفته می‌شود.

دستگاه GTO یا یک ورقی

این دستگاه توانایی چاپ ورق‌های در سایز ۳۵ در ۵۰ سانتی‌متر را دارد و همچنین امکان چاپ ورق ۲۵ در ۳۵سانتی‌متر توسط این دستگاه امکان پذیر است که در اصطلاح به آن نیم ورقی نیز می‌گویند. لازم به ذکر است این دستگاه ساخت یکی از معتبرترین شرکت‌های چاپی آلمانی می‌باشد.

 
دستگاه چهار و نیم ورقی

به دستگاه افست با قابلیت چاپ کاغذهایی در قطع ۷۰ در۱۰۰ سانتی متر، چهارونیم ورقی گفته می‌شود که امکان چاپ ورق‌هایی در ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتی‌متر را هم دارد. از این دستگاه بیشتر برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود که نسبتا هزینه‌های چاپ و یا نگهداری بیشتری هم دارد.

دستگاه چهار و نیم ورقی را می‌توان از جمله بزرگترین قطع چاپ در بین تمام انواع دستگاه‌های چاپ افست دانست که از نظر کیفیت نیز با دستگاه دو ورقی برابری می‌کند.
 

انواع دستگاه چاپ افست بر اساس نوع تغذیه

دستگاه های افست ورق (شیت)

دستگاه چاپ افست ورق برای چاپ کاغذ به صورت ورق ساخته شده‌اند و برای کارهای ظریف رنگی و تیراژهای متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب موارد آلبوم‌های هنری و چندرنگ را با این دستگاه‌ها چاپ می‌کنند.

دستگاه های افست رول (روتاسیون)

دستگاه‌های افست رول برای کارهای رول ساخته شده‌اند و عموما برای چاپ تیراژهای بالا مانند مطبوعات و کتاب‌ها استفاده می‌شود این دستگاه نسبت به دستگاه افست ورق بزرگ‌تر هستند.

این دستگاه شامل ویژگی‌هایی می‌باشد مانند:

  • می‌تواند چندین رنگ را چاپ کند.
  • دستگاه‌های افست رول تا ۵ برابر از دستگاه افست ورق سرعت بیشتری دارند.
  • دستگاه‌های رول بلافاصله بعد از چاپ می‌توانند کار صحافی نیز انجام دهند.
  • از نظر اقتصادی کاغذ رول به صرفه‌تر است زیرا همیشه رول از ورق ارزان‌تر است.

 

انواع دستگاه چاپ افست بر اساس شکل

دستگاه‌های افست خوابیده

دستگاه افست خوابیده فقط توسط یک کارخانه به نام هایدلبرگ تولید شده است که قبل از تولید این دستگاه، دستگاه سربی متنوعی را تولید و در بازار جهانی عرضه کرده است. با گذشت زمان و ایجاد تغییرات در نحوه دستگاه‌های چاپ این کارخانه دستگاه چاپ افست خوابیده را با بهره‌گیری از دستگاه‌های سربی قبلی تولید و در بازار عرضه کرده است.

لازم به ذکر است سرعت چاپ پایین از جمله معایب دستگاه دستگاه افست خوابیده محسوب می‌شود.

دستگاه‌های افست ایستاده

امروزه این نوع دستگاه به وفور در چاپخانه‌های سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه چاپ افست ایستاده از جمله دستگاه‌هایی است که توسط همه چاپخانه‌ها در سراسر دنیا تولید و عرضه می‌گردد. در این دستگاه سیلندرها سه گانه به صورت عمودی قرار گرفته‌اند.

از جمله مزایای این دستگاه که مورد استقبال اکثر چاپخانه‌ها قرار گرفته، سرعت و کیفیت چاپ بالا نسبت به دستگاه چاپ افست خوابیده است.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه چاپ افست در مقایسه با دستگاه‌های دیگر

 

انواع دستگاه چاپ افست و مزایای آن

 

دستگاه چاپ افست از کاربرد و مزایای بسیاری برخوردار است که سبب متمایز شدن آن از دیگر دستگاه‌های چاپ شده است.

کاربرد فراوان

این دستگاه از گسترده کاربرد بسیار وسیعی داشته که به طور مستقیم در تولید بسیاری از محصولات به کار برده می‌شود. از اصلی‌ترین کاربردهای دستگاه چاپ افست، استفاده در نشریه‌ها برای تولید محصولات تیراژ بالا است.

از چاپ افست می‌توان برای چاپ روی هرنوع کاغذ و مقوا استفاده نمود. در محصولاتی مانند جعبه شکلات، نقشه‌ها، صفحه شطرنج و… نیز از این نوع چاپ استفاده می‌شود

 

کیفیت مناسب و مقرون بصرفه

از مزایا و ویژگی های مهم دستگاه چاپ افست، قیمت مناسب و مقرون بصرفه چاپ است.

شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه چاپ تعداد بالایی از محصولات را با مناسب‌ترین قیمت به تولید برسانید.

 

کیفیت بالا

با وجود ابداع روش‌های جدید مانند چاپ دیجیتال، چاپ افست هنوز از استقبال بالایی برخوردار است که یکی از دلایل محبوبیت و اهمیت آن در صنعت چاپ، بالا بودن کیفیت آن در مقایسه با سایر دستگاه‌های چاپی است.

 

فرآیند تولید آسان

عملکرد دستگاه چاپ افست بسیار ساده و راحت است و با کمی دقت می‌توانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

اما با توجه به اینکه دستگاه‌های چاپ دارای سیستم مدیریتی پیشرفته هستند لازم است در حین استفاده از آن، از یک نیروی متخصص و با تجربه کمک بگیرید.

 

سرعت بالا

در کنار تمام موارد ذکر شده، دستگاه چاپ افست از سرعت بالایی برخوردار است که تعداد بسیاری از محصولات در مدت زمان کوتاهی به چاپ می‌رساند.

برخورداری از این ویژگی برای چاپخانه و کسب و کارهایی که به نوعی با چاپ سروکار دارند بسیار اهمیت دارد.

 

سازگای با سطوح مختلف

دستگاه چاپ افست از معدود دستگاه‌هایی است که قابلیت سازگاری با سطوح مختلف دارد که کار تولید و چاپ را بسیار آسان‌تر می‌نماید.

 

قابلیت چاپ چندرنگ

ماشین‌آلات چاپ افست با قابلیت چاپ چندرنگ، به راحتی می‌توانند تصاویر و محصولات چاپی را با چندین رنگ مختلف چاپ کنند.

 

نکات مهم در انتخاب و خرید دستگاه چاپ افست

در هنگام خرید دستگاه چاپ افست باید به نکاتی توجه نمایید تا انتخاب درستی داشته باشید که ما در این بخش برخی از نکات مهم خرید را برای شما شرخ خواهیم داد.

  • شرایط و عملکرد دستگاه کارکرده
  • تجهیزات، سیستم‌های اصلی و سیلندرها
  • عمر دستگاه
  • برند یا نام تجاری دستگاه
  • تجهیزات و سیستم‌های تکمیلی
  • فروشنده دستگاه، اعتبار و نحوه پشتیبانی
  • قیمت دستگاه

 

برای کاهش قیمت خرید دستگاه چاپ افست می‌توانید با رعایت نکات ذکر شده اقدام به خرید دستگاه چاپ دست دوم نمایید. دستگاه‌های بسیاری در بازار وجود دارد که علارغم کارکرده بودن از کیفیت و قیمت مطلوبی برخوردار هستند.

 

معرفی برخی از برندهای معتبر و محبوب در زمینه دستگاه چاپ افست

امروزه با توحه به توسعه صنعت چاپ و بسته بندی شرکت‌های بسیاری فعالیت خود را به تولید انواع دستگاه چاپ اختصاص داده‌اند که برخی از آنها در این مسیر بسیار موفق عمل کرده‌اند.

یکی از تولیدکنندگان معتبر دستگاه چاپ افست، شرکت هایدلبرگ است.

این شرکت یکی از برترین شرکت‌های تولید کننده انواع دستگاه چاپ افست و دیگر دستگاه‌های چاپ است که همچنین  با سهم بازاری بیش از ۴۰ درصد برای دستگاه‌های چاپ افست، توانسته است جایگاه خود را به عنوان پیشرو در بازار و فناوری صنعت چاپ در سال مالی جاری (۲۰۲۲) تثبیت کند.

 

موارد استفاده از دستگاه چاپ افست

همانطور که پیش‌تر گفته شد چاپ افست از پرکاربردترین روش‌های چاپی است که از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردار است. که به موجب همین موضوع از استقبال بالایی در صنایع گوناگون برخوردار شده است. برخی از صنایعی که از دستگاه چاپ افست استفاده می‌نمایند به شرح زیر است:

  • صنعت چاپ و انتشارات
  • صنعت کارتن و بسته بندی
  • صنعت غذایی
  • صنعت خودرو سازی
  • صنعت الکترونیک
  • صنعت تبلیغات
  • و بسیاری صنایع دیگر

 

تولید کلیشه مناسب انواع چاپ

شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک با بیش از دو دهه فعالیت در صنعت چاپ و کلیشه سازی با استفاده از دستگاه‌های بروز دنیا و کادری مجرب، قادر به تولید انواع کلیشه جهت چاپ بر روی کارتن، سلفون، نایلون، نایلکس، گونی سیمان و گچ و دیگر اقلام بسته بندی می‌باشد.

با عنایت خداوند متعال و همکاری شما مشتریان عزیز تاکنون توانسته‌ایم پاسخگوی نیاز بسیاری از هم‌وطنان در جای جای میهن عزیزمان ایران باشیم.

برای برقراری ارتباط و ثبت سفارش انواع کلیشه می‌توانید از راه‌های ارتباطی قرار شده در صفحه تماس با ما اقدام نموده و درخواست خود را ثبت نمایید.

کارشناسان و مهندسان طاها کلیشه آماده خدمت رسانی به شما هموطنان عزیز و ارجمند می‌باشند.