FLEXO VS OFFSET

تفاوت چاپ افست و چاپ فلکسو چیست؟

وبلاگ مقالات
154 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
۵/۵ - (۲ امتیاز)

چاپ افست و چاپ فلکسو دو روش قدیمی، پرکاربرد و با کیفیت در صنعت چاپ هستند که برای بررسی و انتخاب بهترین روش چاپ از میان چاپ افست و چاپ فلکسو نیاز به بررسی ویژگی‌های هر دو روش خواهیم داشت.

هر روزه شاهد روی کار آمدن روش‌های جدید چاپ هستیم که موجب منسوخ شدن روش‌های چاپ  قدیمی می‌شوند. برخی از این روش‌های نوظهور هنوز تنوانسته‌اند جایگزین خوبی برای روش‌های قدیمی باشند.

امروزه تقاضا برای چاپ بر روی سطوح مختلف، بیش از گذشته افزایش یافته است که انتخاب روش چاپ مناسب و با کیفیت را کمی دشوارتر کرده است.

در این بخش از وبلاگ شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک به مقایسه ویژگی‌های دو روش چاپ پرکاربرد و مهم یعنی چاپ افست و چاپ فلکسو خواهیم پرداخت. در مقالات پیشین به ضورت مجزا به بررسی چاپ افست و چاپ فلکسو پرداخته‌ایم که در این بخش تنها توضیخات مختصری از هر روش چاپ ارائه خواهیم داد.

 

چاپ افست چیست؟

چاپ افست

 

 

چاپ افست از روش‌های قدیمی چاپ است که طبق شواهد موجود اختراع آن به دو فرد آمریکایی به نام (ایرا) و (گارساهامن) که مقیم آمریکا بوده نسبت داده شده است.

چاپ افست از جمله روش‌های قدیمی است که برای تولید انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نوع چاپ، چاپ لیتوگرافی نیز گفته می‌شود.

دستگاه چاپ افست دارای ۱۰ برج چاپی است که هر کدام از این برج‌ها یک رنگ را بر روی سطوح ایجاد می‌نمایند.

روش کار چاپ افست بسیار ساده و آسان بوده است. ماشین چاپ افست دارای ۳ استوانه بوده که نقش اصلی را در چاپ طرح و رنگ را برعهده دارند.

برای چاپ هر رنگ از این استوانه‌ها استفاده می‌شود به این صورت که اول چیزی که قرار است چاپ شود را روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، عملکرد این صفحه به گونه‌ایست که فقط نوشته‌ها و تصاویر نقش بسته روی مرکب چاپ را به خود می‌گیرند.

در ادامه روش چاپ افست، بعد از آن طرح روی زینک با فشار به روی پوشش لاستیکی استوانه‌ی دوم نقش می‌بندد و در همین زمان کاغذ و یا هر چیزی که قرار است روی آن چاپ انجام شود با چرخیدن دور استوانه‌ی سوم طرح و رنگ را با فشار از استوانه‌ی دوم می‌گیرد.

چاپ افست از ویژگی‌های بسیاری برخوردار بوده و مورد استقبال در صنایع گوناگون قرار گرفته است.

 

ویژگی های چاپ افست

برای مقایسه درست و انتخاب از میان دو روش چاپ محبوب و پرکاربرد چاپ افست و چاپ فلکسو لازم است به بررسی مزایا، معایب و کاربردهای هر یک توجه شود.

 

مزایای چاپ افست

چاپ افست از چاپ‌های قدیمی به حساب می‌آید که اختراع آن را در سال ۱۹۰۴ ثبت کرده‌اند. این روش چاپ از مزایای بسیاری برخوردار بوده است که با روی کار امدن روش‌های جدید، هنوز در گروه چاپ‌های پرکاربرد قرار دارد.

برخی از دلایل محبوبیت روش چاپ افست عبارتند از:

  • با استفاده از چاپ افست می‌توانید طرح‌ها و نوشته‌های دلخواه‌تان را با بالاترین کیفیت بر روی سطوح مورد نظر به چاپ برسانید.
  • یکی از مزایای بسیار مهم چاپ افست، هزینه پایین و مقرون بصرفه است. شما با اختصاص کمترین هزینه می‌توانید چاپی با کیفیت را در تیراژ بالا بر روی سطوح چاپی خود ایجاد نمایید.
  • دستگاه چاپ افست در کنار داشتن کیفیت بالا از سرعت بالایی نیز برخودار است که می‌توان به راحتی با بهره گیری از این روش کارهای با تیراژ بالا را در زمان کمتری تولید و چاپ نمود
  • همه روش‌های چاپ به استثنا چاپ دیجیتال، نیاز به کلیشه چاپی دارند. تولید کلیشه چاپی برای افست بسیار راحت‌تر از سایر روش‌های چاپ است.
  • یکی از مزیت‌های مهم چاپ افست، سازگاری با اغلب سطوح است. برای چاپ بر روی سطوح کاغذی و مقوایی چاپ افست بهترین روش موجود است.

 

معایب چاپ افست

  • همانطور که گفته شد چاپ افست در کارهای پرتیراژ مقرون بصرفه بوده و برعکس برای چاپ کارهای کم حجم هزینه بالایی خواهد داشت.
  • پس از تنظیم اطلاعات دستگاه توسط اپراتور، دیگر امکان تغییر داده‌های دستگاه وجود ندارد.
  • تهیه و آماده سازی زینک نیازمند دقت مهارت بالایی است زیرا اگر زینک به درستی تهیه نشود، به مرور دچار اکسیداسیون می‌شود و دیگر کیفیت اولیه را نخواهد داشت.
  • کیفیت چاپ افست در مقابل چاپ‌های جدید مانند چاپ دیجیتال کمی پایین‌تر است.

 

کاربردهای چاپ افست

همه ما در طی روز به طور غیرمستقیم نمونه‌‍‌هایی از چاپ افست را مشاهده می‌نماییم.

اصلی‌ترین کاربرد چاپ افست در نشریه‌ها برای کارهایی با تیراژ بالا مثل روزنامه، مجلات، فاکتور، سربرگ‌ و… می‌باشد.

این روش چاپ بدلیل سرعت و کیفیت بسیار قدرتمند، دامنه کاربرد بسیار وسیعی دارد.

از کاربردهای چاپ افست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ روزنامه‌ها
  • چاپ کتاب‌ها
  • چاپ مجلات
  • چاپ اسناد و مدارک
  • چاپ روی انواع بسته بندی
  • چاپ کاتولوگ
  • چاپ سر رسید
  • و…

 

چاپ فلکسو چیست؟

چاپ فلکسو

فلکسو روشی چاپی برای تولید انبوه محصولات چاپی است. این روش چاپ از زمان پیدایش تا کنون تحولات بسیاری را به خود دیده است

در دهه اخیر تحولی در چاپ فلکسو ایجاد شد که توسعه فناوری جدیدی را به همراه داشت. در این دوره از صفحات فتوپلیمری به عنوان نسخه چاپی استفاده می‌کردند که این صفحات از موادی چون نایلون، پلی استر و… ساخته می‌شدند.

این تحول سبب شد فرآیند چاپ فلکسو به یکی از روش‌های پرکاربرد در صنعت چاپ تبدیل شود و در تولیدات بسیاری مورد استفاده قرار گیرد.

نام اصلی آن فلکسوگرافی FLEXOGRAPHY است که به اختصار به آن فلکسو FLEXO گفته می‌شود.

در چاپ فلکسو از کلیشه‌های فتوپلیمری و قابل انعطاف استفاده می‌شود که به همین دلیل به آن چاپ انعطاف پذیر نیز گفته می‌شود.

 

کارکرد دستگاه فلکسو بسیار شباهت به مهر دارد. به اینصورت که رنگ‌های چاپی پس از قرار گرفتن روی قالب چاپ، با فشار روی سطح چاپگر، رنگ‌های چاپی را بر روی ماده مورد استفاده انتقال می‌دهد. در این فرآیند رنگ بدلیل انعطاف پذیری قالب چاپ، به خوبی روی انواع سطوح ناهموار و منظم قابل چاپ هستند.

قابلیت این روش برای چاپ انواعی از سطوح چاپی، باعث شده تا گسترده وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند. از مهم‌ترین کاربردهای چاپ فلکسو، چاپ بر روی بسته بندی مواد غذایی است.

از این روش چاپ با عنوان چاپ لترپرس یا چاپ برجسته نیز یاد می‌شود زیرا در آن سطح کلیشه بصورت برجسته می‌باشد.

 

ویژگی های چاپ فلکسو

چاپ فلکسوگرافی از جمله روش‌های پرکاربرد و محبوب در صنعت چاپ می‌باشد که با برخورداری از برخی ویژگی‌ها، از سایر رقبای خود پیشی گرفته است و امروزه در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مزایای چاپ فلکسو

  • چاپ فلکسو در مقابل روش‌هایی مانند چاپ افست از قیمت پایینی برخوردار است که این روش را برای چاپ تیراژ بالا و بزرگ مناسب کرده است.
  • دستگاه چاپ فلکسو از دقت بالایی برخوردار است که توان چاپ جزئیات ریز و دقیق را به این دستگاه افزوده است.
  • این دستگاه با استفاده از جوهرهایی با خصلت خشک شوندگی سریع، در بازه زمانی کوتاهی صد محصول را به چاپ می‌رساند.
  • دستگاه چاپ فلکسو قادر به پوشش چاپی سطح وسیعی از محصول می‌باشد.
  • از جمله ویژگی‌های مهم چاپ فلکسو، انعطاف پذیری بالای آن است که امکان چاپ بر روی مواد مختلفی را فراهم می‌کند.
  • از دیگر مزایای چاپ فلکسو عدم نیاز به ترکیب مرکب دان، کاهش هزینه‌های مصرف برق و کاهش ضایعات است.

 

معایب چاپ فلکسو

  • هزینه راه اندازی خط تولید چاپ فلکسو در مقایسه با سایر روش‌های چاپ کمی بالاتر است.
  • در هنگام استفاده از چاپ فلکسو محدودیت طرح و رنگ وجود دارد.

 

کاربرد چاپ فلکسو

فلکسوگرافی روش اصلی چاپ در صنعت بسته بندی می‌باشد. یکی از مزیت‌های این چاپ، قابلیت چاپ بر روی بسیاری از سطوح چاپ شونده است که با بهره گیری از آن می‌توان بر روی سطوحی همچون نایلون، نایلکس، مجلات، ساک های کاغذی و پلاستیکی، فویل و سلفون، لیبل، کارتن و… چاپ ایجاد نمود.

از مهم‌ترین کاربردهای چاپ فلکسو در بسته بندی مواد غذایی است.

 

بررسی شباهت و تفاوت چاپ افست و چاپ فلکسو

تفاوت چاپ افست و چاپ فلکسو

تا کنون با دو روش چاپ افست و چاپ فلکسو، ویژگی های هر کدام آشنا شده‌اید؛ اکنون در این بخش دو روش چاپ افست و چاپ فلکسو را در کنارهم قرار داده و به بررسی شباهت و تفاوت های آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

شباهت چاپ افست و چاپ فلکسو

از جمله مهم‎ترین شباهت‌های چاپ افست و چاپ فلکسو عبارتند از:

  • با استفاده از هر دو روش امکان چاپ بر روی طیف گسترده‌ای از بسترها وجود دارد.
  • هر دو رش چاپ افست و چاپ فلکسو از دقت و سرعت بالایی برخوردار هستند.
  • هر دو روش با جوهرهای مرطوب کار میکنند.
  • به دلیل زمان طولانی تنظیم و ایجاد صفحه / تصاویر حامل تصویر ، هر دو فرآیند برای کارهای طولانی مدت ایده آل است.

 

تفاوت چاپ افست و چاپ فلکسو

از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های چاپ افست و چاپ فلکسو شامل:

کیفیت: اولین و مهم‌ترین تفاوت چاپ افست و فلکسو در کیفیت آنها است. چاپ افست از کیفیت بالا و وضوح بیشتری برخوردار است. اگر به دنبال چاپی با کیفیت و وضوح بالا هستید چاپ افست بهترین گزینه است.

کاربرد: از چاپ فلکسو بیشتر در صنعت کارتن سازی و کلیشه سازی برای چاپ بر روی سطوح مختلف مانند کیسه‌های پلاستیکی، کارتن، کاغذ، فویل و… از چاپ فلکسو استفاده می‌نمایند. اما چاپ افست علاوه بر صنعت بسته بندی در موارد بیشتر مانند چاپ بروشور، کاتالوگ، روزنامه، کتاب و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ: چاپ فلکسو از انواع بیشتری از جوهرها پشتیبانی می‌کند.

تجهیزات: نگهداری از تجهیزات دستگاه چاپ فلکسو در مقایسه با چاپ افست آسان ‌تر می باشد. چرا که صفحات مورد استفاده در چاپ افست مستعد اکسیداسیون هستند.

قیمت: چاپ افست در برابر چاپ فلکسو از قیمت بالاتری برخوردار است.

 

تولید و چاپ انواع کلیشه

شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در زمینه‌ی مشاوره، طراحی، ساخت و مونتاژ تخصصی انواع کلیشه چاپی در تهران آغاز نمود.

در ابتدای فعالیت این شرکت، عمده فعالیت بر روی تولید کلیشه چاپی برای شرکت‌های کارتن سازی و جعبه سازی بوده است که با گذشت زمان کمی توانستیم عرصه فعالیت خود را در زمینه تولید انواع کلیشه جهت چاپ بر روی کارتن، سلفون، نایلون، نایلکس، گونی سیمان و گچ و دیگر اقلام بسته بندی افزایش دهیم، همچنین با جلب رضایت و اعتماد مشتریان خود توانسته‌ایم با صَدها شرکت و برند معتبر همکاری داشته باشیم و هر ساله همکاری خود را با شرکت‌های دیگر در شهرهای گوناگون افزایش دهیم.

برقراری ارتباط

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد انواع چاپ می‌توانید از تجربیات کارشناسان و مشاوران شرکت کلیشه سازی طاها استفاده نمایید.

برای برقراری ارتباط با شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک می‌توانید با مراجعه به قسمت تماس با ما، با مشاوران و مهندسان ما در ارتباط باشید.

پاسخگوی سوالات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهیم بود.