professional-equipment-advertising-agency-concept-specialist-works-laser-engraving-cutting-machine

تجهیزات مورد نیاز در صنعت کلیشه سازی

وبلاگ مقالات
192 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
۵/۵ - (۳ امتیاز)

یکی از ضروری‌ترین مراحل پیش از چاپ، کلیشه سازی است. صنعت کلیشه سازی امروزه به یکی از صنایع مهم چاپ و بسته بندی در کشور تبدیل شده است.

برای راه اندازی کلیشه سازی به برخی از لوازم و تجهیزات نیاز داریم که قبل از راه اندازی باید به فکر تهیه‌ی آنها باشیم. در ابتدای ورود به هر شغل و حرفه‌ای باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید زیرا اگر بدون آگاهی وارد کاری شوید که به وسایل و دانش خاصی احتیاج دارد، حتما دچار ضرر مالی خواهید شد.

 

ما در این مقاله از وبلاگ شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه کلیشه سازی می‌پردازیم تا شما را با تجهیزات مورد نیاز در این صنعت آشنا نماییم.

در این مقاله تمام دانش و تجربه چندین ساله خود را بکار گرفته ایم تا هر آنچه که باید از تجهیزات کلیشه سازی بدانید را برای شما شرح دهیم؛ امیدواریم پس از مطالعه مطالب ارائه شده در صورتیکه قصد فعالیت در این حوزه را دارید بتوانید براحتی تجهیزات مورد نیاز این صنعت را تهیه و استفاده نمایید.

 

برای راه اندازی کلیشه سازی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در ابتدای شروع فعالیت در هر حرفه و کسب و کاری به چندین مورد نیاز خواهیم داشت که برای کلیشه سازی شامل:

  • دستگاه‌های کلیشه سازی
  • دانش و تخصص کلیشه سازی
  • سرمایه نسبتا زیاد برای تهیه‌ی لوازم اولیه

 

کلیشه ژلاتینی

دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز در صنعت کلیشه سازی

تولید و چاپ کلیشه در صنعت کلیشه سازی طی مراحل و فرآیندی صورت می‌گیرد که در هر مرحله باید از دستگاه و تجهیزات مخصوص استفاده کرد.

دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در صنعت کلیشه سازی عبارتند از:

  • دستگاه پلیت ستر یا ایمیج ستر
  • دستگاه نوردهی
  • دستگاه پروسسور
  • دستگاه خشک کن
  • دستگاه نور آخر

در ادامه مطلب با روش کار و اهمیت هر یک از ماشین آلات در صنعت کلیشه سازی بیشتر آشنا خواهید شد.

 

دستگاه پلیت ستر یا ایمیج ستر

دستگاه پلیت ستر یا ایمیج ستر

برای تولید کلیشه نیازمند دستگاهی هستیم که بتواند یک فیلم دیجیتال به صورت نگاتیو را تولید کند. روش جدید تری که این روزها رایج شده و کار را بسیار ساده کرده، دستگاه Plate setter است.

فیلم تولید شده توسط این دستگاه روی کلیشه قرار گرفته و در بخش نوردهی، با نور مناسب بر روی کلیشه‌ی خام انتقال داده می‌شود.

دستگاه پلیت ستر تمام اتوماتیک بدون درست کردن فیلم، زنیک را تولید می‌کند یعنی پس از ارسال فایل از کامپیوتر، زنیک آماده از دستگاه خارج می‌شود.

 

دستگاه نوردهی

دستگاه نوردهی کلیشه سازی

پس از تهیه‌ی فیلم دیجیتال احتیاج به دستگاهی داریم که تصویر فیلم را به کلیشه خام منتقل کند که این کار با استفاده از دستگاه نوردهی مجهز به تعداد بسیاری مهتابی مخصوص که قابلیت تولید نور یووی را دارند انجام می‌گیرد.

این دستگاه در مراحل ابتدایی و انتهایی کلیشه سازی یعنی خشک شدن کلیشه مورد استفاده قرارمی‌گیرد. در مرحله آخر بعد از خشک شدن باید کلیشه در کشوهای زیر این دستگاه قرار بگیرد تا دو نور آخر را دریافت کند. البته می توان برای این کار از دو دستگاه جداگانه برای نوردهی استفاده کرد.

 

دستگاه پروسسور

دستگاه پروسسور

در تولید کلیشه قسمت‌هایی که نیاز به چاپ ندارند نوردهی بر روی آن نواحی صورت نمی‌گیرد و دستگاه پروسسور دستگاهی است که وظیفه‌ی شستشوی نواحی نور نخورده کلیشه را بر عهده دارد.

قبل از انجام فرآیند شستشو، کلیشه توسط دستگاهی دیگر پانچ شده و با گیره‌های مخصوص وارد حلال شستشو می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که سایز دستگاه پروسسور شما با سایز کلیشه‌ی مصرفی مطابقت داشته باشد.

 

دستگاه خشک کن کلیشه

دستگاه خشک کن کلیشه

پس از شستشو، کلیشه باید به مدت دو ساعت در دستگاه خشک کن کلیشه قرار بگیرد تا حلال بطور کامل از آن خارج شود.

مدت زمان خشک شدن کلیشه اهمیت بسیاری دارد و بر کیفیت نهایی کلیشه تاثیر بسزایی دارد.

 

دستگاه نور آخر کلیشه

دستگاه نور آخر کلیشه

در مراحل اولیه توضیح دادیم که کلیشه در دو مرحله باید زیر دستگاه نوردهی قرار بگیرد. در مرحله اول برای انتقال فیلم بر روی کلیشه خام و در مرحله آخر برای خشک شدن کلیشه باید مجدد در دستگاه نوردهی قرار بگیرد تا چسبندگی کلیشه از بین رفته و مراحل پلیمریزاسیون به اتمام برسد.

در این مرحله می‌توان از دستگاه نوردهی مرحله اول استفاده کرد و کلیشه را در زیر دستگاه نوردهی قرار داد.

 

در این بخش دستگاه‌های موردنیاز برای ساخت کلیشه را به همراه توضیحات و روش کار آنها بصورت مختصر خدمت شما عزیزان عنوان کردیم.

در کنار ماشین آلات و تجهیزات اصلی کلیشه سازی نیاز هست تا برخی از لوازم و تجهیزات جانبی را نیز برای انجام درست مراحل ساخت کلیشه تهیه نمایید.

 

لوازم جانبی مورد نیاز در صنعت کلیشه سازی

در این بخش لیستی از لوازم جانبی مورد نیاز برای تولید و راه اندازی کلیشه سازی احتیاج خواهید داشت را بیان خواهیم کرد که عبارتند از:

  • اولین و اصلی ترین مورد برق سه فاز است زیرا بسیاری از دستگاه‌ها با جریان برق کار می‌کنند.
  • سیستم تهویه‌ی هوا برای از بین بردن بوی بد حلال پروسسور بسیار ضروری است.
  • تجهیزات شبکه برای اتصال به دستگاه‌ها و واحدهای دیگر
  • یو پی اس مناسب
  • لوپ ۱۰۰ ایکس برای کنترل کیفیت کلیشه‌ی تولید شده
  • دنسیتومتر برای تنظیم کرو دات گین ماشین چاپ
  • میکرومتر برای اندازه گیری ضخامت کلیشه
  • تجهیزات تسویه‌ی حلال برای پائین آمدن هزینه‌ی حلال و استفاده مجدد از آن
  • نرم افزار تخصصی برای آماده سازی سفارش و کنترل
  • کولرگازی برای خنک نگه داشتن پلیت ستر
  • نرم افزار مدیریت سفارش
  • کامپیوتر به تعداد مورد نیاز
  • و…

 

واحدهایی که باید در یک شرکت کلیشه سازی وجود داشته باشند

برای مدیریت صحیح و رسیدگی منظم به سفارشات و فرآیند آماده سازی آنها لازم است برای انجام امور هر بخش واحدهایی تعریف و تعیین شوند تا فرآیند تولید دچار مشکل نشود.

برای رسیدگی هر بخش لازم است از نیروی انسانی متخصص و مجرب استفاده کنید تا هر بخش به درستی ساماندهی شود.

در صنعت کلیشه سازی نیز برای سهولت انجام مراحل هر بخش لازم است واحد‌هایی مشخص گردد که عبارتند از:

  •  واحد دریافت سفارشات
  • واحد طراحی و آماده سازی
  • واحد کنترل کیفیت
  • واحد تولید کلیشه
  • واحد بسته بندی و ارسال
  • واحد حسابداری و مالی
  • واحد تدارکات و انبار

 

کلام آخر

برای راه اندازی شرکت/کارگاه کلیشه سازی علاوه بر ماشین آلات و تجهیزات می‌بایست تخصص و سرمایه نسبتا زیادی را  برای آغاز فعالیت در این حوزه در نظر داشته باشید.

تخصص و آگاهی در هر شغل و حرفه‌ای از ضرورت‌های فعالیت در آن حوزه است که شما قبل از هر چیزی باید نسبت به کسب مهارت حوزه فعالیتی خود اقدام نمایید.

اصلی ترین مشکل بر سر راه فعالیت‌های صنعتی تامین بودجه و سرمایه است. برای راه اندازی کلیشه سازی باید سرمایه نسبتا زیادی را برای این کار اختصاص دهید تا بتوانید حداقل ملزومات آن را تهیه کرده و فعالیت را آغاز نمایید. بهتر در ابتدای فعالیت هزینه‌های اضافی را به حداقل برسانید تا با کمبود سرمایه مواجه نشوید.

به عنوان مثال برای کاهش هزینه‌های اولیه می‌توانید ابتدا یک نفر را مسئول چند بخش قرار دهید و به مرور زمان پس از  افزایش سفارشات برای هر بخش نیروی متخصص استخدام کنید.

 

در این مقاله تمامی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی کلیشه سازی را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم مطالب فوق در راستای بهره برداری شما عزیزان مفید واقع گردد.

شرکت کلیشه سازی طاها با بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه‌ی مشاوره، طراحی، ساخت و مونتاژ انواع کلیشه بر روی سطوح مختلف با استفاده از بروزترین ماشین آلات دنیا در حال فعالیت است که توانسته است نیاز مشتریان خود را در سراسر کشور به خوبی برطرف نماید.

برقراری ارتباط

 

 

در صورت داشتن هر گونه سوال و درخواست مشاوره می‌توانید به راحتی با مراجعه به صفحه تماس با ما درخواست خود را ثبت نموده و با کارشناسان و مشاوران شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک ارتباط برقرار نمایید.