انواع دستگاه چاپ سیلک

انواع دستگاه چاپ سیلک اسکرین کدامند؟

وبلاگ مقالات
159 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در نوشته‌های پیشین با روش چاپ سیلک اسکرین به طور کامل آشنا شده‌اید؛ در این قسمت لازم دانستیم شما را با انواع دستگاه چاپ سیلک و مزایای آن آشنا نماییم.

امروزه در صنعت چاپ و بسته بندی روش‌های چاپی بسیاری برای انواعی از محصولات و سطوح چاپ شوند وجود دارد که هر کدام از این روش‌های چاپی قابلیت‌ها و محدودیت‌های مختص به خود را دارند و برحسب کاربرد، در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از روش‌های چاپ مهم و پرکاربرد، چاپ سیلک اسکرین است که توسط دستگاه‌ها و ماشین آلات متفاوتی صورت می‌گیرد.

تا پایان این مقاله همراه ما در کلیشه سازی طاها نگار گرافیک باشید تا با انواع دستگاه چاپ سیلک آشنا شوید.

 

معرفی چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک اسکرین نوعی روش چاپ یا تکثیر است که روی اشیا و سطوح مختلف با اشکالی متفاوت و اندازه‌ای مختلف قابل اجرا می‌باشد.

چاپ سیلک یا سیلک اسکرین یکی از انواع پرکاربرد چاپ در دنیا است که کمتر سطوحی را می‌توان یافت که امکان چاپ به روش سیلک اسکرین بر روی آن وجود نداشته باشد.

این روش چاپ پرکاربرد برای نخستین بار در کشور ژاپن ابداع و به کار گرفته شد. در واقع می‌توان چاپ سیلک را نوع پیشرفته‌تر چاپ استنسیل دانست که یکی از ساده ترین روش‌های نسخه برداری است.

ظهور چاپ سیلک موجب پیشرفت چشمگیری در صنعت نساجی شده است زیرا اصلی‌ترین کاربرد این روش، ایجاد چاپ بر روی سطوح پارچه‌ای است.

چاپ سیلک توسط شابلون انجام می‌شود این روش چاپ با استفاده از یک قاب سیلکی و جوهر مناسب بر روی سطوح اعمال می‌شود و سطح چاپ شونده طی فرآیند خاصی خشک می‌شود.

دستگاه چاپ سیلک از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است که گزینه مناسبی برای تولید محصولات با کیفیت می‌باشد.

چاپ سیلک اسکرین از محبوبیت فراوانی در میان صنایع برخوردار است زیرا با بهره گیری از این روش چاپ شما قادر به ایجاد چاپ بر روی تمامی سطوح در نهایت کیفیت خواهید بود. به همین دلیل است که با وجود روی کار آمدن روش‌های چاپی جدید و پیشرفته، هنوز روش چاپ سیلک اسکرین از استقبال مطلوبی برخوردار است.

 

مراحل چاپ سیلک

مراحل چاپ سیلک

در روش‌های متفاوت چاپ سیلک از پارچه‌های توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود که این توری‌ها با قرار گرفتن در قاب، ثابت می‌شوند. سپس تصویر مورد نظر درون این توری‌ها قرار داده می‌شود و قسمت‌هایی که نباید رنگ به آنها برخورد کند توسط موم مسموم می‌شوند و توری به حالت شابلون در می‌آید.

پس از این مراحل رنگ یا مرکب چاپ، با فشردن غلتک یا کاردک به سطح چاپ شونده منتقل می‌شود و تنها قسمت‌هایی که مسدود نشده‌اند رنگ را بر روی سطوح چاپ شونده انتقال می‌بایند و بدین صورت تصویر ظاهر می‌شود.

از قابلیت‌های چاپ سیلک امکان ایجاد چاپ تک رنگ یا چند رنگ بر روی بسیاری از سطوح است که به مرکب با رنگ‌های مختلف نیاز دارد.

توجه داشته باشید یکی از مراحل پیش از چاپ سیلک، تهیه توری است که هرچه تعداد سوراخ‌های ایجاد شده در این شابلون بیشتر باشد، کیفیت تصاویر بیشتر خواهد شد.

 

انواع دستگاه چاپ سیلک

دستگاه‌های چاپ سیلک دارای انواع مختلفی هستند که برای استفاده از این روش چاپ بر روی اجسام گوناگون می‌بایست از ماشین آلات و تجهیزات متناسب با مشخصات فیزیکی اجسام بهره گرفت. بدین منظور می‌توان دستگاه چاپ سیلک را از لحاظ فنی به دو دسته کلی تقسیم نمود که در ادامه با توضیحات هر یک کاملا آشنا خواهید شد.

تفاوت این دستگاه‌ها در نحوه حرکت و شیوه قرار گیری جنس در درون دستگاه می‌باشد که انواع دستگاه چاپ سیلک شامل:

  • دستگاه چاپ سیلک گرد زن یا مدور: در دستگاه چاپ سیلک مدور جنس همزمان با حرکت شامل چرخیده و اسکویچی ثابت خواهد بود.
  • دستگاه چاپ سیلک تخت یا مسطح: در این نوع دستگاه چاپ سیلک جنس و شابلون ثابت بوده و اسکویچی حرکت می‌نماید که در البته در بعضی از دستگاه‌ها استثنا دارد.

 

هر کدام از این دسته بندی‌ها نیز ‌شامل انواع مختلف دیگری از ماشین آلات چاپ سیلک می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

انواع دستگاه چاپ سیلک مسطح

در روش چاپ سیلک دستگاه‌ها و ماشین آلات متنوعی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود هستند.

یکی از انواع دستگاه چاپ سیلک نوع مسطح آن است که خود شامل انواع بسیاری می‌باشد.

از انواع پرکاربرد دستگاه چاپ سیلک مسطح عبارتند از:

۱. دستگاه چاپ سیلک سیلندری

دستگاه چاپ سیلک سیلندری

دستگاه چاپ سیلک اسکرین سیلندری،  از جمله دستگاه‌های چاپ سیلک مسطح می‌باشد که جزو دستگاه‌های فول اتوماتیک به حساب می‌آید. از این دستگاه در اکثر چاپخانه‌ها جهت یووی موضعی استفاده می‌شود.

روش کار این دستگاه بدین صورت است که همزمان با چرخش سیلندر، شابلون نیز به چرخش در می‌آید و چاپ انجام می‌شود و جنس از سیلندر چاپی تخلیه می‌شود و بر روی سطح چاپ شونده منتقل می‌گردد.

 

۲. دستگاه چاپ سیلک فلت بد

نمونه دستگاه چاپ سیلک نیمه اتومات

دستگاه چاپ سیلک فلت بد دارای میز قابل تنظیم، جهت قرار دادن جنس و تنظیم آن می‌باشد که در مدل‌های مختلفی به تولید رسیده‌اند.

حرکت‌های ماشین چاپ فلت بد دارای چهار قسمت اصلی است که برخی از قسمت‌های آن بصورت اتومات انجام می‌شوند که بر اساس آنکه چه قسمت‌هایی از چاپ بصورت اتومات انجام می‌گیرد می‌توان این نوع دستگاه چاپ سیلک را به پنج دسته تقسیم نمود:

 دستگاه چاپ سیلک دستی:

در دستگاه چاپ سیلک دستی تمامی مراحل چاپ توسط نیروی دست انسان می‌گیرد و هیچ مرحله اتوماتیکی ندارد.

این نوع دستگاه ارزان‌ترین نوع دستگاه چاپ سیلک مسطح بوده که بدون نیاز به نیروی برق و باد می‌توان مراحل چاپ را انجام داد.

 دستگاه چاپ سیلک ۱/۴اتوماتیک:

از دستگاه اتوماتیک ۴/۱ در مواقع خاصی مانند چاپ کارهایی با طول زیاد استفاده می‌شود که کمتر شناخته شده است.

مزیت این ماشین به دستی اهرم دار این است که شابلون بصورت زاویه‌ای حرکت نمی‌کند و رنگ بصورت مساوی در سطح شابلون پخش می‌شود. ضمنا نیازی به بالانس کردن مکرر وزنه‌ها و بالا بردن شابلون پس از چاپ نیست و این کار با فرمان پدال انجام می‌شود.

دستگاه چاپ سیلک ۱/۲اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک:

در دستگاه نیمه اتومات برخی از مراحل مانند تخلیه و جایگذاری اجناس چاپ توسط اپراتور و برخی توسط دستگاه انجام می‌شوند که دارای انواع نیمه اتومات تنه متحرک، نیمه اتومات با میز متحرک و نیمه اتومات با میز و تنه محرک هستند.

دستگاه چاپ سیلک ۳/۴ اتوماتیک:

در این دستگاه اپراتور تنها وظیفه گذاشتن و بارگیری جنس را دارد و الباقی مراحل چاپ توسط دستگاه انجام می‌گیرد. جهت چاپ نایلکس و کیسه‌های دسته دار و سوزنی امروزه از ماشین‌های نقاله دار یا نوار نقاله‌ای، مخصوصا در بازار ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند .

 دستگاه چاپ سیلک فول اتوماتیک:

در دستگاه فول اتومات همانطور که از نام آن پیداست تمامی مراحل بارگذاری، تخلیه و… به صورت کامل بر عهده دستگاه خواهد بود. از مزیت‌های این مدل سرعت بالای کار و کاهش تعداد اپراتور است.

همچنین این دستگاه به علت پیشرفته بودن نسبت به دیگر انواع دستگاه چاپ سیلک مسطح فلت بد، از قیمت بالا تری برخوردار است که اغلب در چاپخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۳. دستگاه چاپ سیلک رول به رول

دستگاه چاپ سیلک رول به رول

این نوع دستگاه چاپ سیلک برای چاپ رول طلق و برچسب، پلی کربنات، کاغذ و روبان پارچه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت کار این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های شیت زن بسیار بالاتر است و برش محصول بعد از چاپ صورت می‌گیرد .

 

۴. دستگاه چاپ سیلک روتاری

دستگاه چاپ سیلک روتاری

از این نوع دستگاه چاپ سیلک جهت چاپ کاغذ یا پارچه بصورت رول داخل خط تولید آن استفاده می‌شود.

ساخت شابلون برای این نوع دستگاه کمی سخت و پیچیده است زیرا به صورت استوانه تهیه می‌شود. علت نام گذاری روتاری بر روی این دستگاه چرخش شابلون حول محور خود است.

 

۵. دستگاه چاپ سیلک تریکو یا چاپ پارچه

دستگاه چاپ سیلک تریکو

فرآیند چاپ بر روی پارچه کمی دشوار بوده و با دستگاه‌های چاپ سیلک معمولی امکان پذیر نمی‌باشد. برای مثال برای ایجاد چاپ بر روی روسری، با ایجاد چاپ بر روی آن باید روسری را از روی میز برداشته و جنس دیگری را جایگزین نماییم که در این صورت قرار دادن صحیح هر جنس در همان موقعیت جنس اول سخت خواهد بود. بنابراین باید دستگاه چاپ پارچه بگونه‌ای طراحی شود که با تنها با یک بار تنظیم جنس روی میز تا پایان کار، تعداد چاپ مورد نظر روی میز باقی مانده و در پایان کار تخلیه شوند.

دستگاه چاپ سیلک تریکو از جمله این دستگاه‌ها است که فرآیند ایجاد چاپ بر روی پارچه را تسهیل نموده است.

 

مزیت دستگاه چاپ سیلک

مزیت دستگاه چاپ سیلک اسکرین

از مهم‌ترین مزایای دستگاه چاپ سیلک و انواع چاپ سیلک قابلیت انعطاف کاربردی آن است. در این دستگاه محدودیت‌هایی مانند دیگر دستگاه‌های چاپ مانند تنوع رنگ، ضخامت محصول، هزینه بالای مواد اولیه و بسیاری از نقاط ضعف دیگر، وجود نداشته. این دستگاه با سیستم انعطاف پذیری بالا روشی بسیار پرکاربرد و موثر در میان صنایع بوده است.

از خصوصیات دیگر این دستگاه چاپ، سازگاری با انواع بسیاری از سطوح چاپ شونده است. براحتی بدون هیچ محدودیتی می‌توان طرح مورد نظر را برای هر نوع سطوحی حتی سطوح گرد نیز چاپ نمود.

قیمت پایین نسبت به قابلیت‌ها، روش کار ساده، کیفیت و مقاومت بالای چاپ از دیگر مزایای دستگاه چاپ سیلک است که آن را نسبت به دیگر روش‌های چاپ برتری داده است.

بدلیل مزایای فراوان، دامنه کاربرد دستگاه چاپ سیلک بسیار گسترده بوده است. از ارزان‌ترین نوع آن برای چاپ صنعتی و کالاهای مصرفی و از گران‌ترین نوع آن در آثار هنری استفاده می‌شود.

 

هزینه چاپ در دستگاه چاپ سیلک

در وبلاگ کلیشه سازی طاها شما انواعی از روش‌های چاپ مانند چاپ دیجیتال، چاپ افست، چاپ فلکسو، چاپ لتربرش، چاپ لیتو و … آشنا شده‌اید. در اغلب روش‌های چاپی کارهای تیراژ پایین از هزینه بالایی برخوردار هستند و صرفه اقتصادی ندارند اما در دستگاه چاپ سیلک، برخلاف دیگر روش‌های چاپی این محدودیت وجود ندارد و هر میزان سفارش، از نظر تیراژ با قیمت اقتصادی توسط این دستگاه قابل اجرا می‌باشد.

 

شرکت کلیشه طاها با بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در حوزه چاپ کلیشه برای شرکت‌های کارتن سازی جهت چاپ بر روی کارتن و جعبه، چاپ بر روی نایلون، سلفون، گونی و… قادر به همکاری و رفع نیاز بسیاری از چاپخانه‌ها و شرکت‌های مرتبط با حوزه چاپ شده است.

ما در کلیشه طاها در تلاش هستیم با به کار گیری دانش و تجربه چندین ساله خود در صنعت چاپ و بسته بندی، اطلاعات ارزشمندی را در راستای بهره برداری شما بازدیدکنندگان عزیز ارائه نماییم.

برقراری ارتباط با کلیشه طاها

برای سفارش انواع کلیشه، کلیشه خام، کلیشه ژلاتینی، کلیشه فلزی و غیره می‌توانید از از راه‌های ارتباطی قرار داده شده در صفحه تماس با ما اقدام نماییم.

همچنین می‌توانید قبل از ثبت سفارش از کارشناسان و مهندسان ما مشاوره رایگان دریافت نموده و سفارشات خود را با خاطری آسوده ثبت نمایید.