چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وبلاگ مقالات
264 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
۵/۵ - (۲ امتیاز)

صنعت چاپ به صورت مداوم در حال پیشرفت و تکامل می‌باشد که در گذر زمان با ابداع روش‌های جدید، روش‌های چاپ سنتی منسوخ و کنار گذاشته می‌شوند.

در یک ارزیابی کلی در می‌یابیم که روش‌های چاپ سنتی پر زحمت هستند و  محدودیت‌هایی نیز در بکارگیری این روش‌ها وجود دارد که سختی کار را دو چندان می‌نماید. با روی کار آمدن روش‌های جدید مانند چاپ دیجیتال دیگر نیاز به استفاده از روش‌های قدیمی نیست و تنها با استفاده از یک سیستم انتقال داده، می‌توان بسیاری از متن‌ها و طرح‌های متنوع را بر روی سطوح مختلف چاپ نمود.

 

چاپ افست، چاپ سیلک اسکرین، چاپ لیزری، چاپ تامپو یا بالشتی و… از جمله روش‌های پرکاربرد در صنعت چاپ هستند که با برخورداری از قابلیت و ویژگی‌های قابل توجه، جایگاه مناسبی را در صنعت چاپ بدست آورده اند. چاپ دیجیتال نیز از جمله روش‌های نوظهور می‌باشد که با داشتن قدمتی ۳۰ ساله یکی از روش‌های پرکاربرد در صنایع بزرگ شناخته شده است.

 

در روش چاپ دیجیتال تمام اطلاعات و داده‌های چاپ، توسط رایانه به روش‌های متنوع به چاپگر ارسال و بر روی سطوح مناسب چاپ می‌شود. در این روش دیگر نیازمند نیروی انسانی مجرب نخواهیم بود و تمامی مراحل توسط دستگاه‌های چاپگر انجام می‌گیرد. یکی از متداول‌‎ترین دستگاه های چاپ دیجیتال، پرینتر می‌باشد که همه ما دست کم یکبار از آن استفاده کرده‌ایم.

printer

چاپ دیجیتال به روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد که شامل روش چاپ جوهر فشان، روش چاپ لیزری، روش چاپ نوری و… می‌باشد که هر کدام دارای مزیت و ویژگی‌هایی مختص به خود هستند که بنا بر کاربردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چاپ دیجیتال از کیفیت و سرعت بالایی نسبت به سایر روش‌های چاپ برخوردار می‌باشد هزینه نهایی آن بسیار کمتر از روش‌های سنتی است.

 

با توجه به اهمیت و گستردگی چاپ دیجیتال، در این بخش از وب سایت شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک تصمیم بر آن داریم تا به صورت جامع موارد مربوطه را برای شما بازدیدکنندگان گرامی بازگو نماییم. در ادامه همراه ما باشید تا با چاپ دیجیتال به طور کامل آشنا شوید.

چاپ دبجیتال

تاریخچه چاپ دیجیتال

طبق شواهد موجود در سال ۱۹۹۳ فردی به نام بنی لاندا اولین چاپگرهای رنگی دیجیتال را برای نخستین بار در تاریخ بشریت با نام Indigo به بازار عرضه نمود. در واقع چاپ دیجیتال قدمت زیادی ندارد و از جمله تکنولوژی‌های نو در صنعت چاپ به شمار می‌رود.

اختراع چاپ دیجیتال و ورود آن به صنعت چاپ، نوید بخش عصر کاملا جدیدی در این صنعت بود. ظهور این دستگاه در ۲۵ سال گذشته تاثیر بسیاری بر دنیای چاپ گذاشته است بطوریکه امروزه بسیاری از چاپخانه‌ها، چه در ایران و چه در جهان از این روش استفاده می‌کنند. به وضوح شاهد آن هستیم که صنعت چاپ از حالت مکانیکی به حالت دیجیتال تغییر یافته است.

با توجه به نو ظهور بودن چاپ دیجیتال، در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ دستگاه چاپ دیجیتال وارد و در صنعت چاپ مورد استفاده قرار گرفت.

 

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال از روش‌های جدید در صنعت چاپ می‌باشد که با توجه به قدمت کوتاه خود از پرکاربردترین نوع چاپ شناخته شده و بخش عظیمی از صنعت چاپ را از آن خود نموده است.

چاپ دیجیتال از تازه ترین روش تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است که در مقایسه با سایر روش‌های چاپ از سرعت بیشتر، فرآیند چاپ آسانتر و کیفیت چاپ بالاتری برخوردار می‌باشد.

به زبان ساده چاپ دیجیتال اصطلاحی است که دقیقا نحوه چاپ مستقیم جوهر بر روی یک بستر را مشخص می‌کند. با استفاده از این روش می‌توان انواع چاپ را در تیراژهای کم، با امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ را در اختیار داشت.

 

روش چاپ دیجیتال بسیاری از مراحل مکانیکی مورد نیاز برای چاپ معمولی مانند ساختن رنگ‌ها، فیلم‌ها، تنظیم دستی قطعات و… را حذف نموده است و تنها با استفاده از رایانه و چاپگر، بدون دخالت نیروی انسانی، می‌توان از این روش به راحتی استفاده نمود. در نتیجه چاپ دیجیتال جایگزین مناسبی برای روش های سنتی می‌باشد.

 

با توحه به پیشرفت تکنولوژی در تمام عرصه‌ها، صنعت چاپ نیز از این پیشرفت بی‌نصیب نمانده است و دستگاه‌های دیجیتالی متنوعی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت تولید شده‌اند که هر کدام از آنها دارای کاربرد و قابلیت‌های خاصی هستند که افراد با ارزیابی روش‌های موجود چاپ دیجیتال، می‌توانند از آن برای چاپ طرح‌های خود استفاده نمایند.

 

انواع چاپ دیجیتال

در یک تقسیم بندی کلی انواع چاپ دیجیتال به شش دسته تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • روش چاپ دیجیتال جوهرفشان
  • روش چاپ دیجیتال حرارتی
  • روش چاپ دیجیتال نوری
  • روش چاپ دیجیتال تصعید رنگ
  • روش چاپ دیجیتال الکترو فوتوگرافی
  • روش چاپ دیجیتال مارکرهای لیزری

 

 

روش چاپ دیجیتال جوهر فشان

در روش جوهر فشان که با کیفیت‌ترین روش چاپ دیجیتال است، داده‌های دیجیتال مستقیما توسط مرکب‌های مایع بر روی سطوح چاپی منتقل می‌شوند.

سرعت چاپ در این روش پایین است و برای چاپ در تیراژهای بالا مناسب نمی‌باشند.

چاپگرهای جوهر فشان از جوهر‌های واقعی برای چاپ استفاده می‌نمایند که با استفاده از آن می‌توان عکس‌های رنگی زنده و با کیفیت بالا را چاپ نمود.

تنوع ابعاد دستگاه چاپی که از سیستم جوهر فشان پیروی می‌کنند از پرینتر‌های رومیزی تا پرینترهایی با عرض ۵ متر را شامل می‌شود.

به طور قطع می‌توان گفت روش چاپ جوهر فشان با کیفیت‌ترین، اصیل‌ترین و رایج‌ترین روش چاپ دیجیتال محسوب می‌شود.

 

روش چاپ دیجیتال حرارتی

همانطور که از اسم آن پیداست در این روش از حرارت برای چاپ کمک می‌گیرند. در روش چاپ حرارتی از کاغذی مخصوص و حساس به حرارت استفاده می‌کنند.

حرارت شدید با استفاده از لیزر و یا دیگر واکنش‌های شیمیایی، رنگ و تصاویر را روی کاغذ مخصوص چاپ می‌نمایند. در واقع هد دستگاه با ایجاد حرارت روی کاغذ می‌نویسد.

پرینترهای حرارتی در ۲ نوع تک رنگ (سیاه و سفید) و دو رنگ در بازار موجود می‌باشد که کارایی دستگاه پرینتر دو رنگ نسبت به نوع دیگر آن، بدلیل عدم وجود کاغذ مخصوص آن در بازار، کمتر است.

از متداول‌ترین نوع این روش چاپ دیجیتال، دستگاه‌های فکس هستند که در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز نوبت دهی، بانک‌ها، کیوسک‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته به دلیل وجود راه‌های جدید در عرصه دیجیتال میزان استفاده از روش چاپ حرارتی رو به کاهش است.

 

روش چاپ دیجیتال نوری یا پرتوی

یکی از پرکاربردترین روش چاپ دیجیتال، روش چاپ نوری است. در این روش با استفاده از تابش نور تصاویر را بر روی کاغذی حساس به نور (مشابه کاغذ عکاسی) چاپ می‌نمایند. کیفیت تصاویر چاپ شده در روش چاپ دیجیتال نوری بسیار بالا است. در چاپ دیجیتال بدلیل حذف پلیت از پروسه چاپ، سرعت کار بسیار بالا می‌باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که چاپگرهای نوری یا پرتوی برای چاپ‌های تیراژ کم و حتی یک نسخه مناسب و کارآمد هستند و برای چاپ‌هایی با تیراژ ملیونی نمی‌توان از این چاپگرها استفاده نمود. استفاده از چاپ نوری برای چاپ نسخه اولیه طرح نیز بسیار پرکاربرد است.

 

روش چاپ دیجیتال تصعید رنگ

در دستگاه‌های دیجیتال تصعید رنگ، ابتدا رنگ روی سلفون‌ها قرار می‌گیرد و سپس به وسیله اشعه‌های لیزر، رنگ روی سلفون بخار می‌کند. این بخار رنگ منجرب به ترسیم طرح روی کاغذ می‌شود.

تصاویر در این روش به سرعت و در نهایت کیفیت چاپ می‌شوند. در گذشته روش چاپ دیجیتال تصعید رنگ گزینه مناسبی برای چاپ پوستر در فضای باز بوده است و اکنون با توجه به قیمت بصرفه این دستگاه، در بسیاری از لابراتوارهای عکاسی از این چاپگر‌ها استفاده می‌شود.

اما برخلاف قیمت پایین این دستگاه چاپ، سلفون‌های رنگی مورد استفاده در این نوع چاپ از قیمت بالایی برخوردار می‌باشند که هزینه نهایی را کمی افزایش داده است.

 

روش چاپ دیجیتال الکترو فوتوگرافی

این نوع روش چاپ به دو نوع مرکب جامد پودری یا تونری و مایع یا دیجیتال مرکبی تقسیم بندی می‌شوند.

مرکب جامد پودری یا تونری: از طریق شعاع نور لیزر، مرکب‌های پودری که تونر نام دارد باردار شده و با ذوب شدن تونرها تصاویر روی کاغذ ظاهر می‌شود .این روش چاپ به علت سرعت بالا، از کارآمدترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال به ویژه در ابعاد متوسط به شمار می‌روند.

 

دیجیتال مرکبی: در این روش به جای تونر از مرکب‌های رنگی استفاده می‌شود. روش چاپ دیجیتال مرکبی مناسب برای کارهای پرتیراژ است. خروجی نهایی این دستگاه‌ها بسیار با کیفیت می‌باشد ولی بدلیل پیچیدگی سیستم دستگاه، مانند سیستم‌های تونری مورد استفاده عموم قرار نگرفته است.

 

روش چاپ دیجیتال مارکرهای لیزری

روش مارکرهای لیزری در صنایع بزرگ بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. لیزرهایی که در این دستگاه وجود دارند با حرکت به سمت عقب و جلو، الکتریسیته ساکن را ایجاد می‌کنند و پس از گرم شدن تونر، آنها را روی سطوح مورد نظر آزاد می‌کنند.

از نظر سرعت، این روش چاپ بسیار پر سرعت است ولی کیفیت طرح چاپ خروجی، به اندازه سیستم جوهر افشان نمی‌باشد.

از کاربردهای این روش، استفاده در خط تولید کارخانه‌جات جهت درج اطلاعات روی محصولات می‌باشد که میزان استفاده از روش چاپ دیجیتال مارکرهای لیزری روز به روز در حال افرایش است.

 

ابعاد سطح چاپی در چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال براساس ابعاد به سه گونه متوسط، بزرگ و عریض تقسیم می‌شود.

 

چاپ دیجیتال متوسط (Medium Format)

سفارشات مربوط به بروشور، عکس، کارت ویزیت، لیبل، کاتالوگ، لفاف‌های بسته‌بندی و چاپ روی سطوح مختلف در ابعاد ۳۳ × ۴۸ یا A3+ چاپ می‌شود. چاپ این سفارشات با چاپگر‌های لیزری، جوهرافشان و نوری انجام می‌شود.

 

چاپ‌ دیجیتال بزرگ (Large Format)

پوستر‌ها و سفارشاتی که حداکثر دارای عرض ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد و در فضا‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ابعاد بزرگتر از A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتی‌متر چاپ می‌شود. در چاپ این سفارشات، از چاپگر‌های دیجیتال نوری یا جوهرافشان و لیزری استفاده می‌شود.

 

چاپ دیجیتال عریض (Wide Format)

سفارشاتی که در این ابعاد چاپ می‌شود عموما در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در سطح چاپی این سفارشات از موادی استفاده می‌شود که در مقابل عوامل محیطی مانند آب و نور خورشید مقاوم باشد. فرمت عریض، دارای حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر و حداکثر ۵۰۰ سانتی‌متر عرض است.

 

 

کاربردها، مزایا و معایب چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال

 

کاربردهای چاپ دیجیتال

روش‌های چاپ دیجیتال دارای کاربردهایی فراوانی هستند که برخی از کاربردهای آن به شرح زیر می‌باشد:

  • مهمترین کاربرد: بکارگیری روش‌های متنوع چاپ دیجیتال در تبلیغات محیطی
  • چاپ کارت‌های شناسایی بدلیل برخورداری از مزیت شخصی سازی
  • استفاده در دکوراسیون داخلی
  • ترسیم آسان تصاویر بر روی سرامیک در صنعت معماری
  • مورد استفاده در صنعت نساجی و پارچه (به روش جوهر فشان)
  • چاپ عکس در تیراژهای بالا
  • نشر و چاپ کتاب
  • تهیه نمونه اولیه چاپ
  • استفاده در صنعت بسته بندی در بخش‌های مختلف

 

 

مزایای چاپ دیجیتال

  • مقرون بصرفه بودن
  • سرعت بالا چاپ
  • هزینه راه اندازی پایین
  • کیفیت بالا
  • قابلیت تنظیم انعطاف پذیری
  • عدم نیاز به نیروی انسانی مجرب
  • قابلیت شخصی سازی اطلاعات
  • امکان چاپ بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، بوم، چوب، پارچه
  • نبودن محدودیت در تعدا چاپ
  • و…

 

معایب چاپ دیجیتال

  • عدم چاپ رنگ‌های خاص مانند طلایی
  • وجود محدودیت در زمان انتخاب گرماژ کاغذ

 

 

 

تفاوت چاپ سنتی با چاپ دیجیتال

چاپ سنتی در مقایسه با چاپ دیجیتال دارای تفاوت‌هایی می‌باشد که در این بخش به تمامی آنها خواهیم پرداخت.

از جمله تفاوت‌های اساسی این دو روش چاپ، قابلیت انعطاف پذیری چاپ دیجیتال است. در روش چاپ سنتی در صورت بروز خطا در چاپ، امکان تغییر و اصلاح آن وجود ندارد و تعداد زیادی طرح به اشتباه چاپ می‌شود اما در روش چاپ دیجیتال پس از مشاهده خطا در چاپ، می‌توان به راحتی جلوی آن را گرفت و اصلاح نمود.

در روش چاپ دیجیتال با استفاده از یک رایانه تمامی اطلاعات چاپی به چاپگر انتقال و طرح چاپ می‌شود ولی در روش چاپ سنتی برای چاپ بر روی سطوح باید تمامی مراحل مانند لیتوگرافی انجام شود تا چاپ بر روی شیشه و یا سرامیک ایجاد شود.

روش چاپ دیجیتال در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود ولی چاپ سنتی نیازمند زمان بیشتری برای چاپ طرح یا متن مورد نظر می‌باشد.

با قابلیت شخصی سازی در چاپ دیجیتال می‌توان انواع کارت‌های شناسایی، کارت دعوت و یا کاتالوگ را در اندازه‌های لازم چاپ نمود ولی در چاپ سنتی این امکان وجود ندارد.

مهم‌تر از همه نکات گفته شده، هزینه چاپ سنتی بسیار بالاتر از چاپ دیجیتال می‌باشد و کیفیت خروجی چاپ دیجیتال اصلا قابل مقایسه با چاپ سنتی نمی‌باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید مقاله (تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال جیست؟) را مورد بررسی قرار دهید.

قیمت چاپ دیجیتال

در قیمت گذاری عوامل بسیاری دخیل هستند که تولیدکنندگان پس از تولید محصول با برآورد هزینه‌ها، قیمت نهایی را تعیین می‌نماید. همچنین با توجه به نوسانات قیمت در بازار، متغیر بودن قیمت‌ها امری طبیعی است.

در چاپ دیجیتال آنچه قیمت را مشخص می‌نماید نوع کاغذ، تیراژ چاپ و رنگی یا سیاه و سفید بودن چاپ است که هر کدام از این عوامل با توحه به سفارش مشتریان متفاوت است.

اما در یک ارزیابی کلی:

هزینه چاپ دیجیتال در کاغذهای گلاسه، لیبل و کتان بیشتر از کاغذ تحریر است.

چاپ رنگی هزینه بیشتری نسبت به چاپ سیاه و سفید دارد.

هرینه چاپ دو رو ۲ برابر چاپ یک رو است.

هزینه چاپ در برگه A3 بیشتر از برگه A4 است.

در چاپ دیجیتال امکان طراحی و عکاسی نیز وجود دارد؛ در صورت استفاده از این مزیت نیز قیمت افزایش خواهد یافت.

نکته‌ای سبب کاهش قیمت چاپ دیجیتال می‌شود، امکان تغییر مطالب در چاپ‌های بعدی می‌باشد.

 

 

جمع بندی

چاپ دیجیتال از جمله روش‌های تازه است در گذر زمان پیشرفت می‌کند. اکنون با وجود آنکه تنها ۳۰ سال از اختراع آن می‌گذرد توانسته است جایگزین بسیاری از روش‌های سنتی و قدیمی باشد.

چاپ دیجیتال با داشتن سرعت و کیفیت بالا در عرصه‌های نساجی، معماری، تبلیغات و… مورد استقبال افراد جامعه قرار گرفته است. در صورت تقاضا در مدت زمان کوتاهی می‌توانید چاپ دیجیتال را بر روی سطوح مورد نظر خود ایجاد نمایید و همچنین می‌توان تصاویر را برای هر برداشت تغییر داد؛ همچنین با پرداخت هزینه کمتر از چاپ سنتی، می‌توانید چاپ با کیفیت در اختیار داشته باشید.

 

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا با بکارگیری تمام دانش خود در صنعت چاپ، شما را با یکی از روش‌های پرکاربرد در این صنعت آشنا نماییم. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله در راستای بهره برداری شما عزیزان مفید واقع گردد.

برقراری ارتباط

در صورت داشتن هر گونه سوال و درخواست مشاوره می‌توانید به راحتی با مراجعه به صفحه تماس با ما درخواست خود را ثبت نموده و با کارشناسان و مشاوران شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک ارتباط برقرار نمایید.