تفاوت چاپ دیحیتال و چاپ افست چیست؟

تفاوت چاپ افست و چاپ دیجیتال چیست؟

وبلاگ مقالات
470 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۰/۰۹

بررسی تفاوت‌های چاپ افست و چاپ دیجیتال

تفاوت چاپ دیجیتال و لیتو گرافی

چاپ افست و چاپ دیجیتال چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در این بخش از وب سایت شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک به مقایسه دو روش چاپ پرکاربرد خواهیم پرداخت.

در مقالات پیشین به تفکیک به بررسی چاپ افست و چاپ دیجیتال پرداخته‌ایم. در این بخش قصد داریم با قرار دادن این دو روش چاپ درکنار یکدیگر، تکنیک مناسب چاپ را دریابیم.

صنعت چاپ از دیرباز تا کنون تحولات بسیاری به خود دیده است. چاپ فلزی، چاپ سربرگی، چاپ دیجیتال، چاپ افست و دیگر روش‌های چاپ. هر کدام از این روش‌ها در نوع و زمان خود به عنوان برترین نوع چاپ شناخته و مورد استفاده در تمامی صنایع از جمله صنعت کلیشه سازی قرار گرفته‌اند.

 

چاپ افست چیست؟

چاپ افست چیست؟

چاپ افست یکی از روش‌های چاپی قدیمی است که با استناد به شواهد موجود، می‌توان ابداع آن را به دو فرد آمریکایی در سال ۱۹۰۴ میلادی نسبت داد.

چاپ افست که با نام چاپ لیتوگرافی نیز شناخته شده است، یکی از روش‌های مهم و پرکاربرد در صنعت چاپ محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توان محصولات را در بالاترین تیراژ به چاپ رسانید.

فرآیند چاپ افست بسیار ساده و آسان است بدین صورت که ۳ استوانه موجود درون این دستگاه نقش اصلی را در چاپ ایجاد می‌نمایند.

پس از مشخص شدن طرح نهایی، آنچه که باید چاپ شود، بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌شود و سپس با آغشته کردن این صفحات به مواد شیمیایی، تنها نوشته‌ها و تصاویر بر روی مرکب چاپ باقی می‌مانند.

در مرحله بعد زینک‌ها به دور استوانه پیچیده شده و بر اثر فشار وارده دستگاه، طرح بر روی پوشش پلاستیکی استوانه دوم منتقل می‌شود و کاغذ سفید که همان استوانه سوم است طرح چاپی را از استوانه دوم دریافت می‌کند و طرح بر روی کاغذ چاپ می‌شود.

سیستم رنگی مورد استفاده در این روش، سیستم رنگی CMYM است.

چاپ افست به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌گیرد که روش چاپ سنتی بر پایه آب و روغن است و روش چاپ مدرن با استفاده از کامپیوتر مراحل چاپ انجام می‌شود.

 

مزایا و معایت چاپ افست

 

مزایا چاپ افست

چاپ افست از مزایای بسیاری برخوردار است که باعث محبوبیت آن در بسیاری از صنایع شده است. برخی از مزایای چاپ افست عبارتند از:

 

۱. قیمت مقرون بصرفه: قیمت چاپ برای تولیدکنندگان بسیار اهمیت دارد و طبیعی است که بسیاری از مردم به دنبال روشی هستند که کیفیت بالا را با ارزان ترین قیمت ارائه دهد.

چاپ افست یکی از روش‌های چاپی ارزان است که بسیار مناسب محصولات پرتیراژ است.

 

۲. کیفیت بالا: باتوجه به آنکه چاپ افست از روش‌های قدیمی چاپ است اما از نظر کیفیت در مقایسه با بسیاری روش‌های جدید چاپ، برتری دارد.

 

۳. سرعت بالا: در کمترین زمان می‌توان با استفاده از چاپ افست تعداد محصولات بسیاری را به چاپ رساند بدون اندکی خلل در کیفیت آن.

 

۴. سرعت بالای تولید کلیشه: تمامی روش های چاپ به استثنا چاپ دیجیتال نیازمند تولید کلیشه هستند.

تولید کلیشه برای چاپ افست بسیار راحت‌تر از دیگر روش‌های چاپی است.

 

۵. سازگاری با سطوح مختلف: یکی دیگر از مزیت‌های حائز اهمیت چاپ افست، قابلیت چاپ بر روی سطوح گوناگون است.

 

معایب چاپ افست

در کنار بیان مزایا، برای مقایسه صحیح، نباید از معایب آن غافل شویم.

۱. برای سفارشات کم حجم استفاده از این روش توصیه نمی‌شود زیرا هزینه نهایی آن بسیار بالا خواهد بود.

۲. پس از تنظیم اولیه دستگاه چاپ افست، دیگر نمی‌توانید تنظیمات آن را تغییر دهید.

۳. تهیه و آماده سازی زینک نیازمند دقت مهارت بالایی است زیرا اگر زینک به درستی تهیه نشود، به مرور دچار اکسیداسیون می‌شود و دیگر کیفیت اولیه را نخواهد داشت.

 

 

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دبجیتال

در صنعت چاپ پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است که چاپ دیجیتال یکی از روش‌های نوظهور در صنعت چاپ است که باعث منسوخ شدن بسیاری از روش‌های سنتی شده است.

در روش چاپ دیجیتال تمام اطلاعات و داده‌های چاپ، توسط رایانه به روش‌های متنوع به چاپگر ارسال و بر روی سطوح مناسب چاپ می‌شود. در این روش دیگر نیازمند نیروی انسانی مجرب نخواهیم بود و تمامی مراحل توسط دستگاه‌های چاپگر انجام می‌گیرد. یکی از متداول‌‎ترین دستگاه های چاپ دیجیتال، پرینتر می‌باشد که همه ما دست کم یکبار از آن استفاده کرده‌ایم.

چاپ دیجیتال را می‌توان به روش‌های مختلفی همچون روش چاپ جوهر فشان، روش چاپ لیزری، روش چاپ نوری و… انجام داد که هر کدام کاربرد و مزیت‌های مختص به خود دارند.

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های پرکاربرد در صنعت چاپ است که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند تبلیغات محیطی، دکوراسیون داخلی، چاپ عکس، چاپ بر روی پارچه، نشر کتاب، صنعت بسته بندی و کارتن سازی و…

 

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

 

مزایا چاپ دیجیتال

  • چاپ دیجیتال از جمله روش‌های سریع است که تعداد بالای سفارشات را در زمان کوتاهی به چاپ می‌رساند.
  • چاپ دیجیتال برای سفارشات تعداد اندک، بسیار مناسب و مقرون بصرفه است.
  • پس از تنظیم دستگاه امکان تغییر اطلاعات اولیه وجود دارد و برای چاپ کارت دعوت بسیار مناسب است.
  • کیفیت چاپ دیجیتال نیز مانند چاپ افست بالا است.
  • با بکارگیری چاپ دیجیتال دیگر نیاز به استفاده از نیروی انسانی نخواهید داشت و تمام مراحل چاپ توسط دستگاه انجام می‌شود.
  • چاپ دیجیتال قابلیت چاپ بر روی سطوحی مانند پارچه، چوب، کاغذ و … را دارا می‌باشد.
  • همچنین در چاپ دیجیتال شما محدودیتی در تعداد سفارشات خود ندارید.

 

معایب چاپ دیجیتال

از جمله معایب چاپ دیجیتال عبارتند از:

  • بر روی متریال‌های مختلف، توان دستگاه چاپ دیجیتال به مراتب کمتر می‌شود.
  • برای محصولات چاپی بزرگ و تعداد بالا، هزینه نهایی چاپ دیجیتال بالا خواهد بود.
  • عدم چاپ رنگ‌های خاص مانند طلایی و محدودیت در زمان انتخاب گرماژ کاغذ از دیگر معایب چاپ دیجیتال است که لازم است به آن توجه داشته باشید.

 

چگونه از بین چاپ افست و چاپ دیجیتال بهترین انتخاب را داشته باشیم؟

چاپ افست و چاپ دیجیتال

بسیاری از افراد پس از آشنایی با این دو روش چاپ سوالشان این خواهد بود که از بین چاپ افست و چاپ دیجیتال، کدام روش مناسب‌تر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، انتخاب روش چاپ، به انتظاراتی که شما از دستگاه چاپ دارید، بستگی دارد و شما باید با مقایسه و ارزیابی معایب و مزایای هر یک، متوحه شوید که کدام روش برای برآورده ساختن نیاز شما مناسب است.

در این قسمت برخی از مواردی که در هنگام انتخاب چاپ افست و دیجیتال اهمیت دهید را بیان خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

۱. حجم سفارشات

اگر تعداد سفاارشات شما زیاد بوده توصیه ما به شما این است که از چاپ افست استففاده نمایید. چاپ افست بهترین کیفیت را با ارزان‌ترین قیمت ارائه می‌دهد و گزینه مناسبی برای چاپ تیراژ بالا است.

 

۲. زمان چاپ

اگر زمان چاپ برای شما اهمیت دارد و قصد چاپ در آخرین لحظات را دارید، چاپ دیجیتال برای شما مناسب خواهد بود. زیرا چاپ افست بدلیل تهیه زینک و پلیت زمان بیشتری نیاز دارد.

 

۳. رنگ چاپ

اگر طرح مورد نظر شما دارای رنگی خاصی است، باید از چاپ افست برای چاپ استفاده نمایید. زیرا چاپ دیجیتال بهترین رنگ مشابه طرح را ارائه می‌دهد ولی چاپ افست از سیستم تطبیق رنگی پنتون استفاده می‌کند.

 

۴. سطح چاپ شونده

اگر قصد چاپ بر روی متریال خاصی را دارید توصیه می‌شود از چاپ افست استفاده نمایید. زیرا با توجه به بروز بودن و منعطف‌تر شدن چاپ دیجیتال، همچنان به توان چاپ افست نرسیده است. چاپ افست توان چاپ بر روی متریال‌های مختلف در سایز و برش‌های گوناگون را دارد.

 

۵. تهیه نمونه اولیه

بسیاری از افراد قبل از آغاز کار نمونه‌ای از طرح چاپ شده را مورد بررسی قرار می‌دهند تا از نتیجه چاپ اطمینان حاصل نمایند. اگر شما هم تمایل به مشاهده نمونه اولیه چاپ دارید باید از چاپ دیجیتال استفاده نمایید. زیرا در چاپ افست، به دلیل تهیه‌ی صفحه و ترکیب رنگی، ارائه‌ی نمونه‌ی رنگی برای شما خیلی هزینه‌بر خواهد بود.

 

قبل از انتخاب روش چاپ لازم برخی از سوالات را از خود پرسیده و با توجه به پاسخ آن‌ها، چاپ مورد نیاز خود را مشخص و بکار گیرید. برخی از آن سوالات عبارتند از:

  • حجم سفارشات شما به چه میزان است؟
  • متریال مورد استفاده شما که می‌خواهید بر روی آن چاپ ایجاد نمایید چیست؟
  • آیا در قصد مشاهده نمونه اولیه چاپ را دارید؟
  • آیا عجله دارید و زمان چاپ برای شما مهم است؟
  • آیا رنگ خاصی را مدنظر دارید؟

با پاسخ به این سوالات انتخاب روش چاپ کمی آسان‌تر خواهد شد.

 

 

روش چاپ افست یا چاپ دیجیتال کدام بهتر است؟

برای مقایسه دقیق و انتخاب بهترین روش چاپ لازم است تمامی جوانب، مزایا و معایب و همچنین کاربرد آن روش را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. که ما در این بخش از وب سایت کلیشه سازی طاها با بکارگیری دانش و تجربه چندین ساله خود سعی بر آن داشتیم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز برای مقایسه چاپ افست و چاپ دیجیتال را در خدمت شما عزیزان قرار دهیم.

تمامی این موارد به نوع کسب و کار شما و انتظاراتی که از دستگاه چاپ دارید، بستگی دارد.

  • چاپ دیجیتال سرعت بالاتری نسبت به چاپ افست دارد.
  • هزینه چاپ افست برای سفارشات پرتیراژ مقرون بصرفه و چاپ دیجیتال برای سفارشات اندک مناسب است.
  • کیفیت چاپ دیجیتال به مراتب بیشتر از چاپ افست است. اما چاپ افست با بیش از یک قرن قدمت هنوز به عنوان پرکاربردترین نوع چاپ مورد استفاده در صنایع گوناگون است.
  • سرعت چاپ دیحیتال بیشتر از چاپ افست است و در کمترین زمان ممکن می‌شود تعداد بسیاری محصول چاپ کرد.
  • با بکارگیری هر دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال می‌توانید بر روی سطوح مختلفی چاپ ایجاد نمایید. اما توجه داشته باشید که سرعت چاپ دیجیتال بر روی متریال‌های مختلف کمتر می‌شود.

 

تولید و چاپ انواع کلیشه

شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در زمینه‌ی مشاوره، طراحی، ساخت و مونتاژ تخصصی انواع کلیشه چاپی در تهران آغاز نمود.

در ابتدای فعالیت این شرکت، عمده فعالیت بر روی تولید کلیشه چاپی برای شرکت‌های کارتن سازی و جعبه سازی بوده است که با گذشت زمان کمی توانستیم عرصه فعالیت خود را در زمینه تولید انواع کلیشه جهت چاپ بر روی کارتن، سلفون، نایلون، نایلکس، گونی سیمان و گچ و دیگر اقلام بسته بندی افزایش دهیم، همچنین با جلب رضایت و اعتماد مشتریان خود توانسته‌ایم با صَدها شرکت و برند معتبر همکاری داشته باشیم و هر ساله همکاری خود را با شرکت‌های دیگر در شهرهای گوناگون افزایش دهیم.

برقراری ارتباط

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد انواع چاپ می‌توانید از تجربیات کارشناسان و مشاوران شرکت کلیشه سازی طاها استفاده نمایید.

برای برقراری ارتباط با شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک می‌توانید با مراجعه به قسمت تماس با ما، با مشاوران و مهندسان ما در ارتباط باشید.

پاسخگوی سوالات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهیم بود.