انواع دستگاه چاپ فلکسو| کاربرد| مزایا و معایب استفاده از آن

انواع دستگاه چاپ فلکسو کدامند؟

سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
۵/۵ - (۱ امتیاز)

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی یکی از انواع روش‌های چاپ پرکاربرد در صنعت چاپ و بسته بندی است که توسط دستگاه‌های متنوع چاپ فلکسو انجام می‌شود.

در این بخش از وبلاگ کلیشه طاها به معرفی انواع دستگاه چاپ فلکسو و کاربردهای هر یک خواهیم پرداخت. در این مقاله هر آنچه که باید از دستگاه چاپ فلکسو بدانید، بیان خواهد شد پس با ما همراه باشید.

دستگاه چاپ فلکسو

چاپ فلکسو چیست؟

نام اصلی آن فلکسوگرافی(FLEXOGRAFI) است که به اختصار به آن فلکسو گفته می‌شود.

فلکسو (felxo) یکی از معروف‌ترین تکنولوژي‌های چاپ وب-فید (رول کاغذ) است.

چاپ فلکسو از پرکاربردترین شیوه‌های چاپ انبوه است که در صنایع بسیاری همچون کارتن سازی و بسته بندی مورد استقبال قرار گرفته است.

این روش چاپ بدلیل استفاده از کلیشه‌های فتوپلیمری در ساختار آن که قابلیت انعطاف‌پذیری دارند، با نام چاپ انعطاف پذیر نیز شناخته شده هستند.

از نام‌های دیگری که به چاپ فلکسو نسبت داده شده است، چاپ برجسته می‌باشد. زیرا سطح کلیشه در آن بصورت برجسته است.

در صنعت کلیشه سازی برای چاپ بر روی سطوح مختلف مانند کیسه‌های پلاستیکی، کارتن، کاغذ، فویل و… از چاپ فلکسو استفاده می‌نمایند.

قابلیت این روش برای چاپ انواعی از سطوح چاپی، باعث شده تا گسترده وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند. از مهم‌ترین کاربردهای چاپ فلکسو، چاپ بر روی بسته بندی مواد غذایی است.

بطور کلی چاپ فلکسو از مزایا و ویژگی‌های بسیاری برخوردار است که دامنه کاربرد آن را بیش از سایر روش‌های چاپی مانند چاپ دیجیتال، چاپ لینوگرافی و… گسترده نموده است.

برای آشنایی بیشتر با چاپ فلکسو و جزئیات مرتبط با آن می‌توانید به صفحه وبلاگ وب سایت کلیشه سازی طاها مراجعه نمایید.

 

دستگاه چاپ فلکسو

کارکرد دستگاه فلکسو بسیار شباهت به مهر دارد. به اینصورت که رنگ‌های چاپی پس از قرار گرفتن روی قالب چاپ، با فشار روی سطح چاپگر، رنگ‌های چاپی را بر روی ماده مورد استفاده انتقال می‌دهد. در این فرآیند رنگ بدلیل انعطاف‌پذیری قالب چاپ، به خوبی روی انواع سطوح ناهموار و منظم قابل چاپ هستند.

از دستگاه‌های چاپ فلکسو اغلب برای چاپ کارهای پرتیراژ بهره گرفته می‌شود.

ماشین چاپ فلکسو در انواع یک رنگ و چند رنگ ساخته می‌شود که معمولا بیش از ۶ رنگ را چاپ می‌کند.

 

انواع دستگاه چاپ فلکسو

دستگاه‌های چاپ فلکسو از نظر نحوه قرارگیری واحد‌های چاپ به سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

  • دستگاه چاپ فلکسو ایستاده یا عمودی
  • دستگاه چاپ فلکسو خطی یا افقی
  • دستگاه چاپ فلکسو سیلندر مرکزی

 

۱. دستگاه چاپ فلکسو ایستاده (STACK)

دستگاه چاپ فلکسو عمودی

اولین دستگاه طراحی شده چاپ فلکسو، دستگاه چاپ فلکسو ایستاده است.

در دستگاه چاپ ایستاده یا عمودی، واحدهای چاپ جداگانه و بصورت عمودی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند که دلیل نامگذاری این دستگاه نیز همین موضوع است.

دستگاه چاپ استک با نام‌های گوناگونی مانند ایستاده، عمودی و ستونی نیز شناخته شده است.

در این دستگاه چاپ فلکسو، لفاف از سیلندرهای چاپ متعدد عبور می‌کند. در واقع هر رنگ یک سیلندر یا لفاف جداگانه دارد. هر واحد چاپ سیلندر نیز فشار مخصوص به خود را بر روی صفحه مورد نظر ایجاد می‌نماید.

ماشین فلکسو استک از ۱ تا ۸ رنگ را پشتیبانی می‌نماید. بعضی از این دستگاه‌ها توانایی چاپ در دو طرف جنس را نیز دارند. البته ریجستر کردن رنگ‌ها و ثابت نگه داشتن با استفاده از این دستگاه‌ها کمی دشوار است. به همین دلیل اغلب از این دستگاه برای چاپ سطوح رول ضخیم استفاده می‌نمایند.

دستگاه چاپ فلکسو ستونی قابل ترکیب با فرآیندهایی مثل دایکات، لمینت و موارد دیگر نیز هستند که در این صورت در صنعت کارتن سازی و بسته بندی بسیار کاربرد خواهد داشت.

 

۲. دستگاه چاپ فلکسو خطی یا افقی (IN LINE)

دستگاه چاپ فلکسو افقی

در دستگاه چاپ فلکسو خطی برج‌های چاپ در ردیف‌های افقی پشت سر هم قرار گرفته‌اند و همانند دستگاه فلکسو ستونی از واحدهای جداگانه چاپ تشکیل شده‌اند. اکثر ماشین‌های چاپ لیبل به این صورت هستند.

واحدهای چاپ موجود در این دستگاه کمی با فاصله از یکدیگر قرار دارند که این موضوع در برخی موارد باعث ایجاد اشکالاتی در کنترل انتطباق چاپ می‌شود که البته با استفاده از سیستم کشش رول می‌توان انطباق را هنگام چاپ چند رنگ کنترل نمود.

برج‌های این مدل دستگاه چاپ فلکسو قابل تعویض هستند و همینطور می‌توانند برای ساختار سیستم چاپ هیبرید با برج‌های چاپ افست یا گراور ترکیب شوند.

از جمله کاربردهای دستگاه چاپ فلکسو افقی، چاپ بر روی کارتن و یا چاپ سریع رول‌های کم عرض است.

 

۳. دستگاه چاپ سیلندر مرکزی (Cylinder Central Impression)

دستگاه چاپ فلکسو سیلندر مرکزی

عملکرد دستگاه چاپ فلکسو سیلندر مرکزی بر خلاف دستگاه افقی و ستونی است بدین صورت که در دستگاه چاپ افقی و ستونی واحدهای چاپ بصورت مستقل هستند ولی در دستگاه سیلندر مرکزی، واحدهای چاپ حول یک سیلندر چاپ مرکزی قرار گرفته‌اند.

بیشتر ماشین‌های فلکسو واید وب از این سیستم استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند از رجیستر خوب و سرعت بالایی برخوردار باشند.

در این دستگاه هنگام چاپ، سطح چاپ شونده با چرخیده به دور سیلندر فشار چاپ کشیده نمی‌شود و بر این اساس دستگاه چاپ فلکسو سیلندر مرکزی برای چاپ بر روی سطوح چاپ شونده نازک مانند پلاستیک مناسب هستند.

کنترل انطباق رنگ در این نوع دستگاه فلکسو آسان‌تر است که البته از گران‌ترین انواع دستگاه چاپ فلکسو به حساب می‌آیند.

قطر سیلندر فشار برخی از دستگاه‌های چاپ سیلندر مرکزی به ۲ متر می‌رسد که می‌توان ۸ واحد چاپ را حول آن قرار داد.

یکی از عیب‌های این دستگاه آن است که با بهره گیری از آن تنها می‌توان بر روی یک سمت رول چاپ داشت.

از نظر دقت ماشین چاپ سیلندر مرکزی در مقایسه با دیگر دستگاه‌های چاپ فلکسو از دقت بالاتری برخوردار می‌باشد.

به طور کلی برای چاپ کارهای دقیق که انتخاب و مجزا بودن رنگ در آنها از اهمیت بالای برخوردار است بهتر است از این چاپگرها استفاده شود.

 

کاربرد دستگاه چاپ فلکسو

نمونه چاپ و طراحی چاپ فلکسو

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی در صنعت چاپ از کاربردهای بسیاری برخوردار است که دلیل آن قابلیت چاپ بر روی بسیاری از سطوح چاپ شونده است. در این قسمت به برخی از کاربردهای مهم دستگاه چاپ فلکسو اشاره خواهیم کرد.

  • چاپ بسته بندی مواد غذایی
  • چاپ کاغذ دیواری
  • چاپ مجلات
  • چاپ کتاب
  • چاپ کارتن
  • چاپ ساک دستی
  • چاپ نایلون
  • چاپ فرم های اداری
  • چاپ سطوح فلزی
  • چاپ مقوا
  • چاپ پارچه
  • و بسیاری موارد دیگر

 

مزایا و معایب استفاده از دستگاه چاپ فلکسو

بهره‌ گیری از دستگاه چاپ فلکسو در فرآیند چاپ دارای مزایا و معایبی است که با هم به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

از جمله مزایای دستگاه چاپ فلکسو عبارتند از:

  • قابلیت چاپ بر روی بسیاری از سطوح
  • کیفیت بالا دستگاه چاپ
  • عدم نیاز به ترکیب مرکب دان
  • قیمت مقرون بصرفه
  • سرعت بالا دستگاه چاپ
  • کاهش ضایعات چاپی
  • و…

 

در مقابل برخی از معایب دستگاه چاپ فلکسو عبارتند از:

  • محدودیت رنگ
  • هزینه نسبتا بالا دستگاه چاپ برای راه اندازی خط تولید چاپ فلکسوگرافی

 

بررسی کیفیت دستگاه چاپ فلکسو

کیفیت دستگاه چاپ فلکسو گرافی چیست؟

برای داشتن بسته بندی با کیفیت که مشتری را به خود جذب نماید، داشتن چاپ با کیفیت بر روی محصول بسته بندی بسیار اهمیت دارد. بنابراین لازم است از روش و دستگاه‌های چاپ با کیفیت و با دقت بالا استفاده شود.

دستگاه چاپ فلکسو از کیفیت، دقت و البته قیمت بسیار مناسبی برخوردار است که می‌تواند نیازهای مشتریان را در بالاترین سطح کیفی برآورده سازد.

برای برتری دادن فرآیند چاپ و تولید خود نسبت به دیگر رقیبان، می‌توانید قابلیت‌هایی همچون بازدهی بیشتر دستگاه چاپ، کمتر کردن ضایعات چاپی و ثابت نگه داشتن کیفیت چاپی ایجاد نمایید.

 

کلام آخر

شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک با بیش از ۲۰ سال فعالیت در حوزه چاپ و تولید انواع کلیشه با استفاده از دستگاه‌های چاپ بروز و با کیفیت در کنار نیروی انسانی متخصص قادر به تولید انواع کلیشه جهت چاپ بر روی کارتن، نایلون، نایلکس، گونی سیمان و گچ و دیگر اقلام بسته بندی می‌باشد.

برقراری ارتباط با کلیشه طاها

شما عزیزان می‌توانید برای ثبت سفارش و ارتباط با کارشناسان و مهندسان کلیشه طاها از راه‌های ارتباطی قرار داده شده در صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله جهت بهره برداری شما عزیزان مفید واقع گردد.