کاغذ چاپ

انواع کاغذ در صنعت چاپ کدامند؟

وبلاگ مقالات
139 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

درصنعت چاپ کاغذهای بسیاری وجود دارند که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ چاپ در بازار دنیا وجود دارد که هرکدام برای مصارف و نوع چاپ خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از عوامل موثر در تعیین هزینه‌های چاپ، نوع کاغذ و مقوای مصرفی می‌باشد.

با وجود پیشرفت دیجیتال و افزایش دامنه کاربرد استفاده از آن، همچنان کاغذ بخش مهمی از زندگی ما را به خود اختصاص داده است که همواره به آن نیاز خواهیم داشت. برای نوشتن یادداشت، بسته بندی هدیه، تحویل رسید و… نیاز به کاغذ داریم.

کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ دارای انواع مختلفی بر اساس اندازه و ضخامت هستند که شما برای انتخاب کاغذ مناسب نیاز خود می‌بایست با انواع آن آشناییت داشته باشید.

در این بخش از وبلاگ شرکت کلیشه سازی طاها به انواع کاغذ چاپ و بررسی ویژگی‌های هریک خواهیم پرداخت تا پس از مطالعه کاغذ مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

انواع کاغذ در صنعت چاپ

ساخت انواع کاغذ

همه ما می دانیم که کاغذ از چوب درختان تهیه می‌شود، درحالت کلی اصول ساخت انواع کاغذ یکسان است که با توجه به نوع مصرف و نوع چاپ، هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند. لازم به ذکر است کیفیت کاغذ بستگی به نوع آن دارد.

انواع کاغذ مورد استفاده در صنعت چاپ

تقسیم بندی کاغذ بر اساس جنس، گرماژ و ابعاد صورت می‌گیرد که بیشتر افراد کاغذ را برحسب جنس می‌شناسند. دراین بخش به هر سه دسته تقیسم بندی اشاره خواهیم کرد.

در صنعت چاپ کاغذهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی هستند که شامل:

کاغذ تحریر

کاغذ تحریر

کاغذ تحریر نوعی از کاغذ است که امکان چاپ بر هر دو طرف کاغذ وجود دارد درحالیکه مرکب به طرف دیگر نفوذ نمی کند و برای چاپ دو رو نیز مناسب می‌باشد. این نوع کاغذ در گرماژهای مختلفی تولید می‌شود که متناسب با نوع کاربرد آنها می‌توان مورد استفاده قرار داد.

کاغذ تحریر در رنگ‌های مختلف متناسب با نوع خمیر مورد استفاده تولید می‌شود که علاوه بر چاپ دو رو برای نوشتن نیز مناسب می‌باشد.

این نوع کاغذ بیشتر برای چاپ افست استفاده می‌شود و معمولا برای چاپ سربرگ، کتاب، اوراق اداری، تراکت و… بکار برده می‌شوند.

 

کاغذ روزنامه‌ای

کاغذ روزنامه

 

همانطور که از نام این نوع کاغذ پیداست این نوع کاغذ بیشتر برای چاپ روزنامه و نشریات کاربرد دارد که از خمیری ترکیب شده از خمیر چوب و الیاف طبیعی تهیه می‌شود. الیاف به دلیل ناخالصی که دارند در برخورد با نور باعث تغییر رنگ کاغذ می‌شوند به همین دلیل عمر کاغذهای روزنامه‌ای زیاد نبوده و احتمال پوسیدگی و شکنندگی در آنها وجود دارد.

 

کاغذ پلاستیکی

کاغذ پلاستیکی

کاغذ پلاستیکی از مواد پلاستیکی یا لاتکس تولید می‌شود و یا اینکه از پوشش دادن کاغذهای معمولی با مواد پلاستیک تهیه می‌شود. چاپ این نوع کاغذ نیاز به مرکب و تکنیک خاص دارد. جنس کاغذهای پلاستیکی بسیار زبر و خشن و قابل شستشو است که علارغم داشتن هزینه‌های بالا برای تولید محصولات ضد آب مثل نقشه و کتاب کودکان و… استفاده  می‌شود.

 

کاغذ چاپ دیجیتال

پیشرفت‌های زیاد در چاپ دیجیتال استفاده از هرگونه کاغذ که قبلا در چاپ افست استفاده می‌گردید را فراهم کرده اما در گذشته استفاده از کاغذهای دیجیتال برای چاپ دیجیتال اجتناب ناپذیر بود.

 

کاغذ کرافت

یکی از بهترین انواع کاغذ، کاغذ کرافت است که از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود. این نوع کاغذ انواع مختلف با کاربردهای متفاوت دارد که در رنگ‌های قهوه‌ای و سفید با استحکام بالا تولید می‌شوند. از کاغذ کرافت معمولا برای چاپ جعبه، چاپ کارتن، تولید پاکت کرافت، تولید ساک دستی و بسته بندی استفاده می‌شود.

 

کاغذ غیر اسیدی

کاغذی که با پی اچ ۷ یا بیشتر از ۷ تشکیل می شود را کاغذ غیراسیدی می‌گویند. پی اچ بالای ۷ نشان دهنده آن است که کاغذ بدون اسید می‌باشد. کاغذ غیر اسیدی در مقایسه با کاغذ اسیدی استحکام بیشتری دارد بنابراین برای چاپ کتاب، مجله و روزنامه و کلیه محصولات چاپ مناسب می‌باشند و برخلاف کاغذهای اسیدی به مرور دچار تغییر رنگ نشده و زرد نمی‌شوند.

 

کاغذ مکانیکی

کاغذ مکانیکی نوعی دیگر از کاغذ روزنامه‌ای مرغوب است. درصد زیادی از مواد تشکیل دهنده این نوع کاغذ را چوب تشکیل داده و فقط درصد کمی از خمیر شیمیایی جهت افزایش مقاومت کاغذ استفاده می‌شود.

خمیر این نوع کاغذ را با مواد شیمیایی ترکیب می‌کنند تا مرغوبیت بالایی داشته باشد.

این نوع کاغذ مناسب چاپ مجلات، برشور و کاتالوگ می‌باشد.

 

کاغذ شیمیایی

کاغذهای شیمیایی از خمیرچوب شیمیایی ساخته می‌شوند و از خمیر مکانیکی در تولید این نوع کاغذ استفاده نمی‌شود؛ بنابراین این نوع کاغذ رنگ و کیفیت بالایی دارد و به دلیل استحکام بالای آن برای چاپ افست نیز مناسب می‌باشد. کاغذ شیمیایی بیشتر برای چاپ و ساخت مجلات کاربرد دارند.

 

کاغذ کارترنج

کاغذ کارترنج در انواع مختلف خشن، نیمه خشن، بدون پرداخت و با پرداخت تولید می‌شود که برای رسم و چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کاغذ از انواع کاغذهای نسبتا سخت است که از خمیر چوب با الیاف کوتاه تولید می‌شوند.

 

کاغذ مقوایی

مقوا نوعی کاغذ با ضخامت بالا است که سختی زیادی دارد. کاغذ مقوایی از نظر ساختاری بسیار محکم است. مقوا در صنعت طراحی بسته بندی، طراحی تبلیغات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از کاغذ مقوایی برای جلد کتاب و کاتالوگ و ساخت جعبه و کارتن استفاده می‌شود. مقوا بیشتر موارد از کاغذ بدون پوشش دار تهیه می‌شود البته که نوع پوشش دار آن هم وجود دارد.

 

کاغذ آنتیک حجیم

به کاغذهای باحجم خوب و سطح زبر و خشن آنتیک گفته می‌شود که شبیه به کاغذهای دست ساز است و اغلب برای چاپ کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاغذ آنتیک فشرده

کاغذهای آنتیک فشرده به دلیل اینکه از الیاف دندی رول ساخته می‌شوند و فشردگی بسیار زیادی دارند نسبت به کاغذ آنتیک از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و برای چاپ مناسب‌تر می‌باشند. لازم به ذکر است گرماژ این نوع کاغذ ۷۰ الی ۹۰ گرم است و به دلیل سطح خشنی که دارند برای چاپ کتاب مناسب‌اند.

کاغذ آنیک فشرده شبیه به کاغذ کارتریج است که دارای کیفیت بسیار خوبی می‌باشد.

 

کاغذ گلاسه مات و براق

کاغذ با پوشش گلاسه یکی از بهترین نوع کاغذها است که سطح آن بسیار صاف و براق بوده و با استفاده از مواد معدنی و خاک چینی پوشش داده شده است. به این نوع کاغذ art paper یا کاغذ طراحی نیز گفته می‌شود.

 

کاغذ خود کپی

این نوع کاغذ کاربردی شبیه کاربن دارد که اگر به آن فشار وارد شود اطلاعات کاغذ را به کاغذ زیر خود منتقل می‌کند در واقع یک نسخه کپی از کاغذ رویی بر روی کاغذ زیری ایجاد می‌کند. کاغذ خودکپی دارای پوشش شیمیایی است که از آن استفاده‌های گوناگونی مانند: فاکتورها، قبض‌ها،فرم‌ها و… می‌شود.

 

کاغذ انگلیسی با سطح نرم

با اینکه این نوع کاغذ از انواع کاغذهای بدون پوشش است از آن برای چاپ کارهای ترامه سیاه و سفید و رنگی استفاده می‌شود. به دلیل نرمی سطح کاغذ انگلیسی امکان چاپ خطوط ریز بر روی آن با جزییات تصاویر امکان پذیر است بنابراین این نوع کاغذ مناسب چاپ طرح‌هایی است که جزئیات و ظرافت بیشتری دارند.

 

انواع کاغذ بر اساس گرماژ

  • کاغذ تحریر ۷۰ گرمی: برای چاپ کتاب، نوشت افزار، کارهای اداری و…
  • کاغذ تحریر۸۰ گرمی: پر مصرف‌ترین برای چاپ کتاب و تولیدات با کیفیت چاپی
  • کاغذ تحریر۹۰ گرمی: برای محصولات چاپی و کتاب‌های با رنگ خور بالا
  • کاغذ تحریر۱۰۰گرمی: برای بروشور چندلتی  پمفلت
  • کاغذ گلاسه ۹۰ گرمی: مناسب برای کتاب و بروشورهای تعداد بالا
  • کاغذ گلاسه۱۱۵ گرمی: مناسب برای کتابچه‌ها و کاتالوگ‌های صفحه زیاد
  • کاغذ گلاسه ۱۳۵ گرمی: متداول‌ترین کاغذ درچاپ کاتالوگ، بروشور و انواع اقلام تبلیغاتی
  • کاغذ گلاسه۱۵ گرمی: مناسب برای اقلام تبلیغاتی تک برگی
  • کاغذ گلاسه۲۰۰_۲۵۰_۳۰۰ گرمی: مناسب برای جلدکتاب‌ها، کاتالوگ‌ها و بسته بندی‌های مختلف

 

انواع کاغذ بر حسب ابعاد

کاغذها به صورت رول و شیت مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربرد کاغذهای شیت نبسب به رول بیشتر است.

کاغذها برحسب ابعاد انواع بسیاری دارند که پرمصرف‌ترین آنها شامل:

  • ۱۰۰*۷۰ (۴۰۵ ورقی)
  • ۶۰*۹۰ ( ۳ ورقی)
  • ۵۰*۷۰ (۲ورقی)

 

در این بخش تمامی اطلاعات و دسته بندی‌های موجود کاغذ چاپ را نام برده و توضیح داده‌ایم تا شما کاربران عزیز بتوانید به طور کامل انواع کاغذها را بررسی و سپس کاغذ مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله در راستای بهره برداری شما عزیزان مفید واقع گردد.

 

برقراری ارتباط

 

در صورت داشتن هر گونه سوال و درخواست مشاوره می‌توانید به راحتی با مراجعه به صفحه تماس با ما درخواست خود را ثبت نموده و با کارشناسان و مشاوران شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک ارتباط برقرار نمایید.