e9a3529d55bf60573fc6b60887287cd7add0c14d_1634999566

کاغذ کالک چیست و چه کاربردی دارد؟

وبلاگ مقالات
141 بازدید
سمانه نوری ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کاغذها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. صنعت چاپ یکی از صنایع پرمصرف در مصرف انواع کاغذ می‌باشد به همین منظور انواع کاغذ در چاپخانه‌ها وجود دارد که هرکدام کاربردهای مختلفی دارند. یکی از انواع کاغذها، کاغذ کالک می‌باشد. ما در این مقاله از شرکت کلیشه سازی طاها نگار گرافیک قصد داریم کاغذ کالک و کاربردهای آن را در اختیار شما کاربران عزیزان قرار دهیم.

کاغذ کالک

کاغذ کالک چیست؟

یکی از انواع پرمصرف کاغذ در صنعت چاپ کاغذ کالک می‌باشد، کاغذ کالک نوعی از کاغذ است که به دلیل کدری و ماتی صفحه، نور را از خود عبور می‌دهد و باعث نمایان شدن نوشته یا طرح زیرین کاغذ می‌شود که از جمله کاغذهای پرکاربرد شناخته شده است.

لازم به ذکر است که هر دو طرف کاغذ کالک مات نبوده بلکه یک طرف آن روغنی یا براق می‌باشد و همین موضوع موجب کاربرد زیاد آن شده است. همچنین طراحان و معماران برای کپی طرح‌ها از این نوع کاغذ استفاده می‌کنند زیرا ریزترین خطوط و نوشته‌ها را نمایش داده و براحتی با خودکار و مداد معمولی می‌توان روی آن نوشت.

کاغذ کالک با نام‌های کاغذ ترسیم یا الگو نیز در بازار عرضه می‌گردد که به صورت رولی یا ورقه‌ای می‌توان آن را از بازار تهیه نمود.

 

مواد تشکیل دهنده کاغذ کالک

همانطور که می‌دانید کاغذها از خمیر تولید می‌شوند. کاغذ کالک نیز از خمیر کاغذ سولفات تشکیل شده و در ساخت آن تا ۳۰ درصد از الیاف‌های قابل بازیافت استفاده می‌شود. هوای گرفته شده در بین الیاف موجب مات شدن و سفیدی این کاغذ می‌شود.

 

مزایای کاغذ کالک

کاغذ کالک و نحوه ساخت آن

هرکدام از انواع کاغذها مزایا و معایبی دارند که موجب برتری بر دیگر انواع کاغذها شده‌اند .در این بخش از مقاله می‌خواهیم با مزایا و معایب کاغذ کالک آشنا شویم.

مزایای کاغذ کالک عبارتند از:

  • اسیدها در تولید کاغذ کالک هیچگونه نقشی ندارند.
  • کاغذ کالک قابل بازیافت است و تاریخ مصرفی ندارد به همین دلیل شما می‌توانید مدت‌ها از آن استفاده کنید.
  • کاغذ کالک به دلیل استحکام بالا مقاومت بسیاری در برابر پارگی دارد زیرا جنس آن نسبت به سایر انواع کاغذ متفاوت‌تر است.
  • اشتباهات ترسیمی مرکبی را می‌توان با کشیدن تیغ از روی کاغذ تراشید و پاک کرد.
  • کاغذ کالک کاغذی نرم و بدون چربی است و می‌توان با انواع نوشت افزارها بر روی آن نوشت.

 

معایب کاغذ کالک

کاغذ کالک نیز مانند سایر انواع کاغذ معایبی دارد که از معایب آن می‌توان به شکننده بودن کاغذ کالک اشاره کرد.

کاغذ کالک به دلیل جنس طلقی که دارد اگر به هر دلیل خم یا تا شود، آن خط برای همیشه بر روی آن باقی خواهد ماند. بنابراین از ارزش آن کاسته شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. برای حمل و جابجایی این نوع کاغذ باید نهایت دقت را داشت به همین دلیل نیز هزینه حمل و جابجایی کاغذ کالک بسیار بالا است.

 

کاربرد کاغذ کالک یا کاغذ ترسیم در صنعت چاپ

کاربردهای کاغذ کالک

کاغذ کاربردهای گوناگون و زیادی در صنایع مختلف دارد که در ادامه به چند مورد  از کابردهای آن در صنعت چاپ اشاره خواهیم کرد:

کاغذ کالک به دلیل زیبایی که دارد برای طراحی آرم و لوگو از آن استفاده می‌شود.

در روش‌های مختلف چاپ مانند: چاپ افست، چاپ لترپرس، چاپ لیزری، چاپ سیلک و چاپ جوهرافشان از کاغذ کالک استفاده می‌شود.

به دلیل استحکام بالای کاغذ کالک از آن برای تهیه قالب و شابلون در صنعت چاپ استفاده می‌نمایند.

از کاغذ کالک در ساخت پوستر، پاکت نامه، کاور آلبوم، کارت ویزیت، پوستر، تراکت و… نیز استفاده می‌شود.

 

نحوه استفاده از کاغذ کالک چگونه است؟

کاغذ کالک وقتی بر روی نوشته یا طرحی قرار می‌گیرد، آن طرف کاغذ براحتی قابل مشاهده است به همین منظور نیز یافتن لبه‌ها در تصویر و ردیابی تصویر بر روی کاغذ  آسان می‌گردد.

این نوع کاغذ از فیبر سلولز خالص شفاف تولید و ساخته می‌شود که هوای حبس شده بین الیاف سبب مات شدن و سفید شدن کاغذ می‌شود.

این نوع کاغذ بسیار با دوام در برابر رطوبت است بطوریکه می‌تواند در دمای بین۱۰ تا ۵۰ درصد رطوبت دوام بیاورد.

 

نحوه تهیه کاغذ کالک چگونه است؟

هر یک از انواع کاغذ طی فرآیند خاصی تهیه و تولید می‌شوند، کاغذ کالک طی سه مرحله اصلی تولید می‌شود که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت.

تولید کاغذ کالک بدین صورت است که در مرحله اول فرآیندی بر روی الیاف سلولزی از طریق تصفیه مکانیکی آن صورت می‌گیرد که سبب بوجود آمدن الیافی ژلاتینی و لرزشی می‌شود و سپس هوا موجود در ساختار آن بطور کامل خارج شده و کاغذی شفاف تولید می‌شود.

در مرحله دوم پس از ساختن کاغذ شفاف، فاصله بین الیاف‌ها با ماده‌ای مخصوص که ضریب شکست همان سلولز را در بر دارد، پر می‌شود. پس از طی کردن این مرحله کاغذ تقریبا آماده است و اکنون تنها با طی کردن فرآیند غوطه ور ساختن در اسید سولفوریک، کاغذ آماده خواهد شد.

مرحله پایانی ساخت کاغذ کالک، آمیختن کاغد در اسید سولفوریک است تا سلولز موجود در کاغذ به شکل آمیلوئید ژلاتینی نفوذ ناپذیر تبدیل شود.

بعد از خارج شدن از محلول سولفوریک، کاغذ شسته و خشک می‌شود و اکنون کاغذی مقاوم در برابر چربی، آب و رطوبت تولید شده است. محصول تولید شده بسیار قوی تر از کاغذ اصلی می‌باشد.

 

چسب کالک چیست؟

چسب کالک چیست؟

چسب کالک از کاغذ محو ساخته می‌شود. در کارهایی مانند نقشه کشی که از کاغذ کالک بسیار استفاده می‌شود، برای ثابت نگه داشتن کاغذ بر روی الگو، از چسب کالک استفاده می‌شود. چسب کالک را می‌توان نوعی چسب نامرئی دانست.

بی‌رنگ بودن و قدرت چسبندگی بالا از ویژگی‌های اصلی این چسب است که در صنعت بسیار از آن استفاده می‌نمایند.

 

قیمت کاغذ کالک

کاغذ کالک از جمله کاغذهای گران قیمت در صنعت چاپ محسوب می‌شود که اغلب برای کارهای فانتزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاغذ کالک بصورت بسته‌های ۲۵۰ تایی در بازار به عرضه می‌رسد که در صورت خرید تکی، باید مبلغ بیشتری را در ازای آن پرداخت نمایید.

از جمله کاربرد کاغذ کالک استفاده در صنعت کلیشه سازی برای تنظیم کردن کلیشه چاپی است که در تولید کلیشه طلاکوب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای ساخت کلیشه چاپ سیلک نیز از این نوع کاغذ بهره گرفته می‌شود.

کاغذ کالک در اندازه‌های گوناگونی تولید می‌شود که شامل:

  • A4
  • A3
  • ۷۰ در ۵۰
  • ۷۰ در ۱۰۰

قیمت کاغذ کالک بر حسب سایز متفاوت است. به طور میانگین حدود یک ورق کاغذ کالک سایز ۷۰ در ۱۰۰ با قیمت ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

نتیجه گیری

کاغذها در انواع گوناگون تولید می‌شوند که هر کدام دارای کاربردهای به خصوصی هستند.

کاغذ کالک از جمله کاغذهای پرمصرف در صنعت چاپ است که ساختاری مات و شفاف دارد و موجب نمایان شدن کاغذ زیرین می‌شود.

کاغذ کالک دارای کاربردهای بسیاری است که از جمله کاربردهای آن استفاده در طراحی و نقاشی الگو است. همچنین در صنایعی مانند نقشه کشی نیز از این کاغذ به وفور استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای مهم کاغذ کالک استفاده در کلیشه سازی برای تنظیم و ساخت انواعی از کلیشه است.

در این بخش به بررسی یکی از انواع کاغذهای پرمصرف در صنعت چاپ، چگونگی تولید کاغذ کالک، مزایای و معایب استفاده از آن در صنایع و در پایان به قیمت کاغذ کالک و نحوه محاسبه آن پرداختیم.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این بخش برای شما بازدیدکنندگان گرامی مفید واقع گردد. همچنین انتظار می‌رود پس از مظالعه مطالب فوق، با بیان نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارائه خدمات بهتر به هم میهنان عزیزمان یاری فرمایید.

برقراری ارتباط

 

 

درصورت ثبت سفارش و هرگونه سوال در خصوص انواع کاغذ و موارد مربوطه، براحتی می‌توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما درخواست خود را به کارشناسان و مهندسان تیم کلیشه طاها اعلام نمایید. در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهیم بود.